Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilden "Eldfell"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Tycker det blir för lite bilddiskussioner i forumet - gör ett försök för att få igång lite igen...

Bilden "Eldfell" - fotograferad inne i en krater på Heimaey, Island i regnväder. Nikon F3, 28mm, bländare 22, avtonat gråfilter, stativ.

Vad tycker ni? Kompositionen? Innehållet? Eller annat?
 

Bilagor

Staffan

Aktiv medlem
En rasande vacker bild av ett ogästvänligt landskap. Saknar egentligen ett större format på dessa pedagogiska bilder, de blir ibland lite svåra att se, dock inte denna.

Dramatisk, enkla linjer, doften av svavel förnimms. Om idealt skulle jag ha velat ha det nedre högra hörnet mörkare. Kompositionen i trygg balans över mittdiagonalen.

mvh
Staffan
 

björneld

Medlem
Hej!

Jag tycker nog inte den är så stabil. Jag håller på att ramla om kul när jag ser bilden, jag vill ta tag i vänster hörn innan lavan rinner ut. Bilden är i sig spännande, utomjordisk/marsiansk. Jag skulle prova att rotera den 90 grader medurs så blir den stabilare med "kaktusen" till vänster och stenen till höger. Rent kompositionsmässigt alltså, vill man provocera är den mycket bra som den är kanske som reklam för typ AA eller åksjukstablett.

I all välmening,
Olle
 

raderad12

Aktiv medlem
Jag hade gärna sett det där gröna (gissar det är mossa) lite större och mer framträdande i förhållande till bakgrunden, tror det hade gett mer "krut" i bilden. Eller kanske bara beskära på högra sidan till kvadratiskt format, då upptar ju det gröna en större del av bilden. Jag provade att bara hålla ett papper över högra delen av bilden på min skärm, å jag tycker den ter sig än bättre då.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Karghet, dis eller dimma som efter att ha läst beskrivningen jag förstår är svavelos.
Känner mig lite störd på att bilden är så mörk, svårt att urskilja detaljer, t ex "Är det en växt? jo det måste vara en växt det är ju lite grönt, eller mossa?" typ

Att bilden innehåller detaljer som lockar till sig blicken men som inte går att tyda riktigt, det stör mig och håller mig borta från bildens kanske mer meningsfulla uttryck.

Börjar istället se fotografen som kämpar mot värmestrålningen från vulkanen, och oset som sticker i näsan, får en känsla av att bilden har gjorts i hast, utan tillräckligt omsorg om de uttryck fotografen egentligen vill ge.
 

Falkman

Aktiv medlem
Stenen som står på toppen av kratern ser hotfull ut, nästan som den vaktar över något. Den dominerar nästan hela bilden.

Den är placerad nästan mitt i blickfånget och drar blicken från det lilla av växtlighet i förgrunden.

Grått mot grönt? Död mot liv?

Stämningen får mig nästan att tänka på "Sagan om ringen" och avsnittet: "Dimma över kummelbergen" där det mesta var grått och hotfullt. (Men ändå med en svag strimma av ljus och hopp).
 

gudmund

Aktiv medlem
Bra ljus, komposition och innehåll Terje!

Lätt att vara efterklok, men själv hade jag försökt komma närmare marken för att få fram mer detaljer därifrån, men utan att förlora vyn och den lilla bit himmel som finns. Känns som marken spelar stor roll i denna bild. Hade därför varit trevligt med nån närmare detalj från den.

Har själv bara varit en gång på Heimaey. Skulle mycket gärna göra ett annat besök. Ett paradis för fotografer och naturvetare.

PS: Vulkan är eldfjall på isländska (eldfjäll på gammelsvenska kanske):eek:)
 
ANNONS