Annons

Bilden "Gränslandet"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Tycker det blir för lite bilddiskussioner i forumet - gör ett försök för att få igång lite igen...

Bilden "Gränslandet" - fotograferad på Gettlinge gravfält, Öland i regnväder. Nikon F3, 55mm, bländare 8, varmtonsfilter, repat glasfilter, stativ.

Vad tycker ni? Kompositionen? Innehållet? Eller annat?
 

Bilagor

Catten

Aktiv medlem
hej..

Har väl egentligen inte så mycket att säga om denna bilden, men den är för mig mycket vacker och lite abstrakt.

Men det jag mest undrar över är det repade glasfiltret du använt.. Har hört folk som använder det. Men vad har det för effekt? och hur gör man ett eget?


//MVH: Daniel (filtertokig)
 

Staffan

Aktiv medlem
Terje skrev:
Vad tycker ni? Kompositionen? Innehållet? Eller annat?
Jag antar ett det är en sk flisa fotograferad från sidan, den skär genom bilden och gravfältet som en kraft från en nyare tid. Den skärande känsla kommer av jordglipan till vänster om flisan. Det skulle kunna vara ett kors eller vår moderna tids ibland okänsliga skövlande. Bilden känns väldigt hög, kan kännas lite tveksamt med den ljusa himlen och den nedersta femtedelen.

Undrar lite vad du har haft i kikarn?

mvh
Staffan
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Det är en svår bild att kommentera (vilket givetvis är tanken...) - men jag återkommer med mina egna tankar när fler gett sina kommentarer.
 

Efwa

Aktiv medlem
Den här är direkt omöjlig att förstå sig på.

Javisst kan den verka enkel i sin uppenbarelse, och jag tänker först direkt som Janne. Två på ena sidan en på andra. Gränsen mellan är så grov, ouppnåerlig.

Men så slår det mig, vänta nu......varför har Terje, gråfiltrets största och bästa användare låtit himlen i sin helhet förbli vit?

Kanske är det ändå så att enkelheten ska vara tvåsamhet, ensamhet, och himlen är av sekundär betydelse. Men Terje låter sällan något i bilden lämnas åt sitt öda, så den har garanterat en betydelse. Vad?

Kompositionen pelare, stadig, mitt i, framför. Stenar som kompletterar den strikta delningen av bilden, som gör att en mitt-i-komposition ändå känns fördelad på ett för ögat bra sätt. Ljuset i överkant kontra den mörka myllan där trädet står.

Jag går bet på symboliken.
 

Stuga

Aktiv medlem
gränslandet - i tid och i rum

I en tid när gammal tro lever kvar och den kristna läran försöker slå...

Den vita himlen tar väldigt mycket plats och stör, men himlen och korset hör ihop och kontrasterar till den uråldriga(re) stämningen i stenarna (som jag tänker mig vara en kultplats eller liknande) och omgivningen. Att himlen tar så mycket plats kan också tolkas symboliskt eftersom det ju var precis vad den nya läran och dess missionärer gjorde.

Ett gränsland i tid och rum...

Om man söker så hittar man ju även treenigheten i bilden. Himlen, korset, treenigheten står mot det gamla och mystiska i stenarna och stämningen.
 

zlice

Aktiv medlem
Kompositionen gillar jag men tycker den inte är fullbordad. Trädet ser lite felkomponerat ut mot stenarnas placering. För mig ser det ut som du vill även framhäva stenarna i bakgrunden men de skärs av utav stammen.

Jag vill... tycker...
Ska stenarna täckas på något sätt så vill jag centrera stammen något.
Ska stenarna framhäva bakgrunden så vill jag se stenarna i helhet, då kan stammen till och med vara mer avsides men ändå längst fram.

Jag tycker inte himlen är störande alls, även om jag reagerade på dina tidigare bilder med tonat gråfilter. Jag tycker ljuset framhäver dunklet som ligger på markniva. Ljuset säger mig "ljuset finns, inte här, men längre bort."

Budskap jag ser i bilden.
-Ensam är stark.
-Man behöver inte stå i ljuset för att synas.

"Gränslandet" ser/(förstår) jag inte :)
*redigerat*
..om inte du menar att gränslandet består av trädet som gränsar av stenarna. Att en sten är på ena sidan gränslandet och de andra två på andra.
 
Senast ändrad:

hasseper

Aktiv medlem
Jag får tankar som drar åt det religiösa hållet med den resta stenen i förgrunden symboliserande världsaxeln, som återfinns i de flesta naturreligioner. I detta fallet borde stenen i så fall vara en förstenad Yggdrasill eftersom gravfältet är från tiden då människorna trode på Asa- och Vanergudarna.


Kompositionsmässigt känns det som att stenen skulla ligga mer åt sidan, kanske i det gyllene snittet. Fast samtidigt delar den av bilden i två delar och skapar ett motsatsförhållande mellan de två sidorna med en respektive två stenar på vardera sida.


Stellan: Vill bara påpeka att det inte är ett träd i förgrunden utan en sten.
 

Efwa

Aktiv medlem
Men om det är en sten blir symboliken (konstigt nog) faktiskt mer lätt att tolka.

Den platta stenen och ordet "gränslandet" får liksom en annan betydelse.
Lite kanske "Av jord är du kommen, av jord ska du åter bliva"

Vilken sida som varit och vilken som kommer vara är en smaksak, men ändå får jag känslan av att den ensamma är kvar, de andra har gått.
Varför vita himlen är där får jag inte riktigt utrymme för. Den är lite för vit för att ha en vidare betydelse.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Vill bara komma in och säga att originalbilden har en mindre bländande himmel. Tyvärr blir det ibland så att när en bild har tillräckligt med kontrast/svärta här på nätet - då är bilden oftast FÖR HÅRD. Skärmen kan tyvärr inte återge diabildens enormt stora nyansrikedom...
 

müsli

Avslutat medlemskap
Bildens titel antyder att det handlar om någon form av gräns, två sidor, en uppdelning.
Utan titeln skulle jag snarare se förgrunden som ett irriterande hinder för betraktaren. Med titeln försöker jag hitta en mening till uppdelningen, eller avgränsningen, men hittar ingen. Båda sidor känns likvärdiga. Ålder. Föremålet i förgrunden (en stör med en stenliknande yta?) ser gammalt ut, en lämning som inte längre har någon funktion.

Men den grundläggande känslan är för mig att förgrunden nog känns mest som ett hinder för något annat, något mer "värdefullt" uttryck eller mening.
 
ANNONS