Annons

Köpenhamn

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan gott folk,
Imorgon bitti åker jag till köpenhamn med mina föräldrar för ett par dagars utforskning av staden. Vad får man inte missa att fotografera? Och är det någon som vet en fotoaffär som har gott om fotoryggsäckar? Och är det nåt annat spännande som man skall se till att inte missa?
Tacksam för alla tips som du kan dela med dig av :)
Hade gôtt!
/Johan
 

OldSchool

Aktiv medlem
nu var d iofs längesen ja var på "Cris" så jag vet inte om dom lagt ner den berömda pusherstreet, om inte bör man absolut inte fota där(det är förbjudet) om man inte vill bli stenad av arga cristianiter eller ännu värre knarklangarna. men det finns ju så mkt andra saker att fota i Cristiania.
 

stoltz

Aktiv medlem
Christiania är inte borta.

"Den sorte diamant" - Köpenhamns skandalomsusade stadsbibliotek.

"Metron" - Köpenhamns skandalomsusade infrastruktursutbyggnad

Bägge dessa ställen erbjuder futurístiska miljöer.

Glypoteket - Skulptur- och konstmuseum.

Istedgade - Köpenhamns skandalomsusade "porrstreet". Ligger bakom huvudbanegården.

Vesterbro - Köpenhamns "gangstakvarter"

Ströget - Gatumusikanter och gatuliv.

Tivoli eller Bakken - Nöjesparker med glada människor.

Köpenhamn erbjuder många tillfällen och platser för streetphotography. Insup stämningen genom att ströva runt och fånga de olika fotoögonblick som dyker upp.

Glöm inte att ladda upp resultaten :)
 

sjohan

Aktiv medlem
Man tackar :)
Ska printa ut alla tipsen ikväll och sedan ska jag söka upp så många av ställena som jag hinner. Hoppas på mycket fint. Ska ta med lite svartvita rullar och digitalaren så det kommer finnas plats för mycket bilder ;)

Ingen som har koll på en fotoaffär som säljer kameraryggsäckar. Har tyvärr inte ens en vanlig väska som rymmer mina grejjer. Och jag känner inte för att kompromissa bort saker.
 

JJ.

Aktiv medlem
Nyhavn, för tusan!

Missa inte det!
Om du tar färjan från gamla svävarterminalen i Malmö så hamnar du mitt i Nyhavn!
Kostar bara 50 spänn och då slipper du åka bron!:)
 

sjohan

Aktiv medlem
Fler tips :) Tack!

Är det förresten någon som vet vad tivoli/bakken tycker om foto? Har vart där men kommer inte ihåg hur det var :)
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
Du har säkert fått tipsen innan, men jag slänger iväg ett par jag oxå. om det är samma som innan, så hoppa över dom....

Stedet/christiania - Ta inte ens upp kameran, det är helt enkelt brist på respekt. Lär tyvärr försvinna snart, så ta med föräldrarna och ta en lunch på Loppen. Ett av Köpenhamns bästa matställen, framför allt när det gäller vegetariskt.

Söerna - Att sitta vid en av kbh sjöar är underbart, vid (tja va heter det nu, nått stjärn-grejs) är där dessutom trappor som gör att man sitter skönt.

Ströget - Alltid en höjdare, om än inte annat än för att bara titta på människor. Se upp när där samlas små grupper av människor som spelar tärning, det är då ficktjuvarna slår till...

Nörrebro - Hela kvarteret är en underbar blanding av småbutiker o små caféer...

Hovedbahngården - Du hittar sååå många orignal där så det finns inte. Skumt, aningen farligt men ändå en värd som bara existerar på centralstationer.... Håll i väskor, kameror o dyligt...

Sorte gryden - Ett perfekt sätt att avsluta kvällen, har seriöst en burgare som jag aldrig sett någon äta upp... Ligger på istedgade en bra bit från hb-gården...


Bakken/tivoli, har själv plåtat där utan att det skulle vara nått problem, så det är väl bara att köra på....

Tja, lär finnas 1000 tips till, och man hinner inte med allt, men men....

Ha en trevlig tur till Köpenhamn!

/m.
 

jnz

Medlem
jag fotograferade vilt på tivoli förra året. det var en karusell där jag inte fick ha med kameran alls och
ett "spökhus" (fast det va bara vikingar där) där man fick ha kamera men inte ta foton. jag fick några skojiga bilder i bergodal-banan :)
 
Senast ändrad:

sjohan

Aktiv medlem
Tacktacktack alla! Ska bli massor av kort dom kommande dagarna ;) Om jag mot förmodan skulle få några bra bilder så kommer dom upp här. Va så säkra på det. Tackar igen.
/Johan
 

afterpix

Aktiv medlem
assistantkyrkogården

på nørrebrogade, en mkt spännande miljö, en gammal kyrkogård, med snea vinga gravar på dansk maner.

rekommenderas

/CRS
 
ANNONS