Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skölja fiberpapper pga metallpartiklar

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Häromnatten var jag i mörkrummet för att ta fram bilder på Ilfords multigrade 30*40 fiberpapper.

1. Kopiorna har ett flertal bruna prickar. dessa tror jag kommer sig av att sköljtiden har varit för kort. Kan det stämma?

2. Hälften av kopiorna har små extremt tunna och avlånga metalliskt skimrande flagor.
Kommer dessa metallflagor från vattenrören?
Hur blir man av med dem?

Hämtningen av de torkade bilderna blev inte rolig.

PS Den korta sköljtiden (5-15 minuter) berodde på att jag förväntade mig plastpapper. Nog för att det var ovanligt sladdrigt i baden för att vara RC-papper men tanken på att jag äger fiberpapper slog mig inte just då. DS

Tacksam för svar/ Erik Schalin
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jag hade personligen gissat direkt på damm på negativen.

Säker på att de är metalliskt skimrande och inte bara vita? Kanske små hårstrån har råkat hamna på pappren innan du belyst det.

Ifall det verkligen är något metalliskt så är väl risken större att det är silverrester och inte metallbitar från rören? Skulle vara hemskt ifall man dricker i sig en massa järn varje dag bara för att man dricker kranvatten.

Just my two cents, iaf.
Skölj ordentligt iallafall, det lönar sig!

/Henri
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Jag hade personligen gissat direkt på damm på negativen.
Inte en chans.
Det vet jag hur det ser ut.

Nä, det här är mer som lösa skimrande bitar, det går att pilla bort dem men det repar papperet.

Ngn milliter bred, upp till en knapp centimeter långa och mycket tunna.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag har haft sådana kristaller någon gång.

Jag kan inte på rak arm minnas orsaken till det men att filtrera sköljvattnet är en start.

(henri, det följer med en massa intressanta saker i kranvattnet.)

För kort sköljtid är inte skälet till bruna fläckar, snarare en kombination av förbrukat fix och smuts i vattnet.
Fem minuters skölj räcker inte för lång hållbarhet men det tar tid innan svavlet börjar samverka med silvret till synliga fläckar. Såvida du inte tar bilden direkt från fixet och lägger den i solen ett tag innan skölj.

Börja med att kontrollera renligheten i labbet på vätskorna och sköljen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det har inte brunnit, varit nåt stort bygge eller andra konstigheter i närheten? Jag har något vagt i bakhudet om att det kan lossna ganska mycket skit och rost från vattenledningarna om man tvingas bryta flödet. Det kanske är något sådant som hänt?

Eller så har jag drömt och alla vattenledningar är perfekt rena inuti. När jag läser vad jag skrivit känns det som en skröna... Måste nog kolla med pappsen min, han har jobbat med sånt där. Ignorera mitt svammel :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
mipert skrev:
För kort sköljtid är inte skälet till bruna fläckar, snarare en kombination av förbrukat fix och smuts i vattnet.
jag använder dubbla fixbad.
Första badet är förra gångens nya bad.
Andra badet är blandat för dagen.

mipert skrev:
Fem minuters skölj räcker inte för lång hållbarhet
Jag vet, det var ett misstag som inte skall göras om. Hade jag läst ordet fiber på kartongen innan så hade jag blandat upp både HCA och selentonare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag har något vagt i bakhudet om att det kan lossna ganska mycket skit och rost från vattenledningarna om man tvingas bryta flödet. Det kanske är något sådant som hänt?
Jo!
Jag känner en som jobbar med VA. Han påstår att det inte är ovanligt att vattnets fina gamla stålrörets hål kan ha en halverad diameter invändigt när man skär av det efter några år.
 
ANNONS