Annons

Ljus genom paraply och bouncer

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, jag tillhör den gamla skalan som räknar ledtal etc. vid blixtfotografering, min fråga är hur jag ska räkna med mitt paraply (riktigt fotoparaply a la hama) som jag låter ljuset gå igenom (inte reflekterat) ska jag sänka 2 steg? eller?? och vad gäller för en Omnibounce med 45 graders vinkel räknat från blixtens ledtal? 1 steg? 2 steg? har kört en testrulle, men det blir inte så stor skillnad, hur ska jag räkna?


Joachim!
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Verkar omöjligt att räkna fram.
Gör en ny testrulle och gör det ordentligt. Med olika manuella inställningar på både blixt och kamera ska ge dej OLIKA exponeringsresultat.

OmniBouncen på kamerablixten är väl beroende av hur omgivningen ser ut. Spec. om du riktar den upp lite. Är det högt i tak? Mörkt tak? Nära en vägg? Alla varianter ger olika resultat.

Om du vill köra på med manuell kamerablixt råder jag dej att skaffa en litean handhållen blixtmätare. Behöver inte vara en dyr en. Så kan du garanterat få ett resultat som blir bättre än automatik och TTL.

/Jacob vP
 

Luke

Aktiv medlem
Om du kör testrullen på dia blir det enklare att se skillnaderna.

MVH/

Lukas
 

acke

Avslutat medlemskap
Du nämner inte vad du har för blixt.

Om blixten är TTL-styrd från kameran, ja då ska du inte kompensera alls, varken för Omni-bouncen eller för paraplyet. Blixtljuset doseras ju då från kameran. Det enda problemet som kan uppstå då är om blixtens maximala effekt inte är tillräcklig...

Om du kör blixten inställd manuellt i ett fast effektläge, då ska du följa Jacobs råd.

Om du vill dosera blixtljus manuellt så behöver du förmodligen en handhållen ljusmätare. Att kalibrera fram rätt exponering via provexponeringar fungerar bara om du har en fast uppställd fotograferingsplats, t.ex. en "passfotostudio" där du alltid riggar kamera, blixt och motiv enligt ett givet mönster.
 

skalmac

Aktiv medlem
kameran är helt manuell, blixten klarar E-ttl, men jag kör den manulelt på full kräm, så jag räknar ledtal, tror att jag hittat det rätta nu ungefär, ner 1½-2 steg med boncher eller paraply från det ledtal (34) som blir med blixten på asa 100! tack alla!
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Kan någon då förklara för mig hur man räknar ut ledtalet? :)
Jag har en "vanlig" kamerablixt som jag sätter på stativ och kör genom ett semitransparent paraply. Använder en vanlig synkkabel från min mellanformatare för att utlösa blixten. Jag har _inte_ råd att köpa en ljusmätare och min pappa mindes inte riktigt hur det var man gjorde för att räkna fram rätt bländare etc...

Hjälp :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Det bästa du kan göra är att köra en testrulle där du provar olika bländare. Använd exakt samma blixtuppställning som du tänker använda när du skjuter skarpt. Då ser du vilket bländartal som är lagom.

Att räkna ut ett ledtal är ganska meningslöst vill jag påstå.
 
ANNONS