Annons

Bönepåse

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en bönepåse så att jag kan be till fotoguden så att mina bilder blir bättre.
:D

Nej, det är inget sånt utan jag undrar lite över beanbag...

Hur gör man en sån bäst själv, stoppning osv.
Hur stor ska man göra den... Nån som har reflektioner från eget bygge?

Har kommit fram till att jag behöver en sån påse för alla låga makropositioner.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Oli då skall vi se.
Den påsen jag har varit mest nöjd med satte jag i hop av ett par gammla jeans, sytråd och ris.
Lätt som en plätt!

Personligen tycker jag ris fungerar mycket bättre än böner. Påsar med ris blir mjukare och mer stabila i mitt tycke.

Storleken på påsen bestämms av vilket obj. du tänkt använda. För större obj. såsom 300 2,8 och liknande behöver du en ganska regäl påse. minst 2dm i diameter medan med mindre obj tex 105mm räcker det ofta med 7-8cm i diameter.

Hoppas svaret hjälper till lite?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Tackar för svaret Gustaf.

Hur funkar ris och fukt ihop? Det blir inte äckligt och mögligt eller?

Största objektivet jag har är ett 200/4 men jag skulle vilja kunna använda min kamera med motorn monterad, Då blir den en koloss (F2 + MD1 med MB2)...

om man köper en påse kostar det skjortan då?
 

acke

Avslutat medlemskap
Vad sägs om torkade gula ärtor då? Ärtor har ju lägre densitet än ris och är alltså lättare att bära med sig.

Ärtorna kan dessutom användas som torkmedel för svettiga vandrarkängor. Lägg i påsen i kängorna på kvällen. På morgonen är dojorna torra och fina.

Efter två veckors fjällvandring kan man koka en riktigt mustig ärtsoppa sista kvällen.:D
 

Hampus

Aktiv medlem
Har själv snickrat ihop en med ärtor i. Funkar helt ok och väger inte så fasligt mycket. Man skall ju orka släpa med den ut också...
 

mårten

Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Hur funkar ris och fukt ihop? Det blir inte äckligt och mögligt eller?
Det är enkelt löst. Först lägger du riset/ärtorna i en plastpåse, och sedan i en tygpåse. Om man inte är så begåvad i syslöjd (som jag) kan man häfta ihop tyget. Inte så snyggt, men men..
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag kan sy, bara jag får använda maskin.
Håller ju på med en fotoryggsäck (sedan november förra året...) och det är skitkul så länge man inte behöver sy för hand.


Tackar för alla tips. Nu vet jag lite bättre.
 

gunte

Aktiv medlem
För den som jagar gram skulle kanske en påse små flörtkulor eller frigolit"ostbågar" funka ??
mvh/gunte..
 

KanonCanon

Aktiv medlem
För den som jagar gram skulle kanske en påse små flörtkulor eller frigolit"ostbågar" funka ??
mvh/gunte..
--------------------------
Menar du cheez doodles? :p

De luktar ju så illa och sen tror jag snabbmakaroner är mer hållbart när det är blött. Men givetvis är det ett bra alternativ ifall man jagar gram! :D
 

mårten

Aktiv medlem
Jensa skrev:
Vad har man en beanbag till?!?
Man lägger kameran på marken (fast gärna med en plastpåse under) och 'beanbagen' har man sen som stöd till objektivet för att komma åt riktigt låga kameravinklar. Så gör jag iaf.
 

ronja

Avslutat medlemskap
Jag håller på att göra mig en påse och tror att på "Panduro hobby" säljer de något som kallas för "beans" en slags plastkulor för att fylla gosedjur och liknande med. Skall vara av det slaget att de inte tar åt sig vatten.
Har inte varit där än men återkommer om detta senare.
 

Hampus

Aktiv medlem
mårten skrev:
Annars är ju luft väldigt lätt. Lite svårt att forma en uppblåst plastpåse bara.. :)
Jag tror även att flörtkulevarianten kan lida lite av lätthet... Kan vara svårt att få kameran att ligga stadigt om kulorna är för stora tror jag (man jag blir gärna motbevisad).
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
det ska vara matcho = väga tungt :D

nä, flirtkulor eller frigolit tror jag inte på...

Jensa:
Jag använder idagsläget handskar, ryggsäcken, marken osv som stöd vid makrofotografering... jobbig är det och det är föga formbart. En bönepåse skulle vara perfekt.

Kan användas till andra saker också; om man inte har stativ med sig kan man lägga kameran på påsen som stöd.
 

acke

Avslutat medlemskap
Bönevimplar och bönesnurror har jag stött på i Tibet, men bönepåsar va nåt nytt. Vilken sekt bekänner du dig till?;)
 
ANNONS