Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg bild till halva B&W

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja ha hjälp med hur man gör vissa föremål till färg och resten till B&W.
Te t.ex. denna bilden: Där vill jag ha vägverket skylten till färg och resten B&W.
Kan någon förklara utförligt hur man gör det skulle vara jätte snällt. Jag har Photoshop 7.0 till PC.

MVH

Fredrik Sjögren

ps. Ni behöver inte just ta denna bilden ta gärna en egen och visa Ds.
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Lägg ett justeringslager ovanpå som gör bilden i gråskala, alternativt ta en kopia av bilden och konvertera den till gråskala och placera den som ett eget lager i bilden. Sudda sedan i det övre lagret med ett fint radergummi.
 

ofu

Aktiv medlem
Som vanligt finns det flera olika sätt att göra detta i Photoshop, vilken metod man väljer beror på hur man är van att jobba.

Jag skulle försöka skapa en markering av vägskylten, invertera markeringen och sedan dra ner mättnaden på omgivningen. Markeringen kan i sin tur göras på massor av olika sätt, jag beskriver hur jag gjorde det med trollspöt:

1. Välj trollspö (magic wand) på verktygspaletten
2. Ställ toleransen till c:a 70
3. Klicka med trollspöt på de olika färgfälten i skylten samtidigt som du håller shift-tangenten nere (=adderar markeringarna till varandra)
4. Efter 7-8 klick bör hela skylten vara markerad.
5.Inverterna markeringen Meny: Makering/Invertera (eller Ctrl-Shift-I)
6. Välj desaturate under Image/Adjustement (eller Ctrl-Shift-U)
7. Färdigt!
 

Bilagor

ANNONS