Annons

Ramar och dess funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Ramar är ett hett ämne efter det att jag påpekade mitt ogillande till på ritade ramar, därför tänkte jag att ge en enkel inledning till en diskussion gällande riktiga ramar och bild ramar.

En ritad ram på en bild är sällan nått att föredra, och denna trend kommer från bild affischer där fotografens namn eller vad motivet föreställer står på en svart ram. Innan denna trend signerade man bilden lite fint i ett hörn och lät motivbeskrivningen sitta som en mycket liten text på den tunna vita ram som fans runt om bilden. Tanken var att tavlan skulle vara fin men även kanske starta ett samtalsämne. ”Vacker bild, vet du vart den är tagen?”

Men varför hade då bilden en tun vit ram runt sig om jag säger att ramar inte är så bra? Jo denna var till för att man skall rama in bilden och det var inte länge sedan då nästan alla bilder hade ram eller hängde i plast lister och denna lilla vita ram var till för att man skulle ha lite till godo att arbeta på när man skulle rama in bilden.

Gör man en bild som redan har en ram får man en extra ram om man ramar in den och ramar man in den med passepartout får man tre ramar och chansen är att ramen man ritat på bilden gör det svårt att rama in den utan det ser fult ut.

Så här skall man rama in en bild.

Först skall man ha ett bakstycke som ofta är av masonit eller kartong. Denna är till för att ge bilden stadga.

Sedan lägger man en bakgrund eller ett mellanlager. Detta är till för att få en bra yta och för att skydda bildens baksida.

Efter detta lägger man in bilden och eventuellt kan man sätta små tejp bitar eller pyttelite lim i var hörn för att hindra bilden ifrån att glida. Men kan man bör man undvika detta.

Nu kommer det som folk har lite svårt med och det är passepartout. Många tror att detta är den slutgiltiga ramen och att man skall hänga bilder i passepartout. Men vad passepartout egentligen är till för är att se till att glaset inte ligger dikt mot bilden. Så när man köper en bild med passepartout är denna bara egentligen förberedd för att ramas in.

Efter passepartout lägger man glas skivan. Denna är till för att bilden inte skall bli skitig. Det är mycket lättare att rengöra glas än ett fotografi.

Sist av allt lägger man på ramen. Denna var till början till för att dölja kanten på målningar samt att hålla duken spänd och se till att ramen inte slog sig. Men samtidigt var den även dekorativ och ibland blev det så att ramen i sig själv blev ett konstverk som överträffade tavlan. Men nu har ramen oftast mer praktisk nytta och håller fast glaset och bilden mot bakstycket, men det konstnärliga estetiska har inte försvunnit. Nu väljer man vackra ramar som skall tilltala men även dra blicken till bilden, man vill inte att ramen skall dominera utan istället samspela med bilden och omgivningen runt om.

Passepartout kan antingen vara lika bred eller lite smalare än ramen, men man kan även låta passepartout vara mycket bredare så man får en helt annan effekt. Båda är korrekta men att enbart ha passepartout är inte så bra. Men man skall inte glömma att det finns ramlösa glas man kan använda som man kan lägga över passepartout och på så sätt kan man behålla den simpla känslan att bara ha passepartout samtidigt som passepartout används till sitt original syfte utan att man får en extra ram.

Men en av mina favoriter är att använda en bred vit passepartout med lite mindre men bred samt ganska djup vit ram som gör att man får en djup ram som nära å suger in blicken till bilden. När jag säger vit menar jag gräddvit i detta fall och inte kritvit.

OBS: Detta är ingen instruktion hur man måste göra eller bör göra, det är en beskrivning på ramars syfte och vad de olika delarna i en ram har och hade för funktion samt hur man använder en ram för att skudda en bild. För på utställningar där man säljer sina bilder kan man (och bör man) visa bilder utan glas eller ram, men det finns även möjlighet att sälja sina bilder färdiginramade och då kan man utan problem använda bilder med en ritad extra ram som innehåller en liten text. Observera att jag inte talar om Internet gallerier där man presenterar sina bilder digitalt utan om analoga utställningar och väggar i den analoga världen.

Men i slutet är det alltid du som bestämmer över hur du vill presentera eller sälja dina bilder, med eller utan ramar.
 
ANNONS