Annons

Hur betraktar ni bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag tog denna bild när jag var ute och gick i Stockholm, jag stod länge och väntade på att backen skulle bli fri från folk innan jag tog bilden. Men min första tanke när jag såg den var att den var otroligt trist och troligen inte så ovanlig.

Vad tycker ni, hur är det att fotografera i en storstad? Kan man fotografera samma motiv som tusentals andra har gjort utan att bli tråkig?

Själv har jag ofta lust att kommentera liknande bilder att de är tråkiga pga att de är så tråkit vanliga.

Hur skulle ni kort kommentera denna bild om ni fick vara så ärliga och fräcka som ni bara vågade att vara? Vad gör att den suger, vad gör den tilltalande?
 

Bilagor

JörgenEriksson

Aktiv medlem
Inne i en sur, kritisk sinnesstämning måste jag dessvärre erkänna att du lyckats riktigt bra. Jag har aldrig sett den varianten på högvaktsbilder (inte ens de jag tog av knugen när vi sammanstötte i östra slottsvalvet när jag stog där med 36 st 9mm skott och en jättelång bajonett).

Annorlunda på ett bra sätt! Det är beskärningen och siluetten som tilltalar mig.
 

ariadne

Aktiv medlem
Ett ärligt, men ofräckt svar;

Svartvitt är snyggt. Men den känns lite grådaskig tycker jag. Det vita kunde gott varit lite vitare då detta känns som en rätt "grafisk" bild.

Men framförallt saknar jag nåt händelseförlopp i den vänstra delen. Tomma ytor är okej, men här saknar iaf jag nåt. Det hade gjort den mer spännande tror jag.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Jag måste göra dig lite besviken där Jim. Jag hittar inget som stör med denna bild.

Att du valt att placera så mycket tomhet framför vakten gillar jag.
Känsla av "Vad är vi rädda för?", typ.
Eller: "Det finns ingen fiende förutom vi själva."

Hur hade bilden känts om du låtit några människor röra sig som skuggor framför vakten? Lång exp.tid så dom tett sig som vålnader som tyst glider förbi, som en kontrast till vakten som är stilla och fortfarande knivskarp.

Vad gäller kompositionen skulle jag skurit bort den övre tredjedelen ungefär. Det skulle ge mer riktning åt vänster, dvs åt det håll vakten är vänd.
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag håller i stort sett med föregående "talare" när det gäller din vaktpostbild.

Och JA man kan ta samma (men ändå olika) bild som så många andra tagit av en stad. Det innebär inte att det blir tråkigt. Din bild ovan är t ex ett exempel :)
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Hm. Nu känner jag mig en aningens förbryllad. Jag tyckte bilden var jätte trist och troligen skulle vara total vanlig. Jag hade räknat med extra hård sågning av bilden, jag hade väntat mig en "Idol jury" som skulle ta chansen att säga sanningen.

Jag trode lite att folk skulle klippa lite i bilden och rita sträck på den som man gör med Terjes bilder, men istället för att tolka kompositionen komma med kritik, förslag och alternativ.

Jag gillade iden med spök skuggor. Men tyvär var jag tvungen att använda jättekort slutartid för att få en siluett då jag valde att lägga exponeringen på molnen.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker bilden är bra; jag gillar den stora ytan med himmel som ger rymd. Och den är definitivt inte grådaskig.
Det enda jag skulle göra är att beskära den något i överkant; nu är den snäppet för kvadratisk. Jag vill inte börja rita och klippa i din bild utan ditt tillstånd.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Alla har mitt tillstånd att använda bilden. Eller som jag skulle sagt på ren Svänska "Use it och abuse it" :)

Jag kan även försöka få upp en större variant som kan användas för att skapa exempelbilder om detta kan vara av intresse.
 

emtre

Aktiv medlem
hmm ...
Jag skulle nog också vilja komma bort från den kvadratiska formen, men kapar nog hellre nertill än upptill så att vakten får stå på sin lilla plattform vid himlens kant.
 

Bilagor

Falkman

Aktiv medlem
För mig är det två bilder. Molnen den ena, vakten den andra. Det känns inte som bakgrunden och förgrunden hör ihop. Det är inte det att bilden är dålig, men jag får inte ihop det.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Falkman skrev:
För mig är det två bilder. Molnen den ena, vakten den andra. Det känns inte som bakgrunden och förgrunden hör ihop. Det är inte det att bilden är dålig, men jag får inte ihop det.
Jag kan garantera att bilden är (nära på) äkta, det ända jag har gjort är att retucherat bort en flaggstång som stack upp bakom krönet och ändrade lite på kontrasten. Den taggiga kanten kom när jag förminskade bilden till 400px och lade på en "Un Sharp Mask".

Jag står ganska långt ner på lejonbacken och zoomar in så jag får en ganska kraftigt vinkel mot skyn samtidigt som det är tunga och relativt låga moln som drog in över stan.
 

Falkman

Aktiv medlem
Nekomy skrev:
Jag kan garantera att bilden är (nära på) äkta, det ända jag har gjort är att retucherat bort en flaggstång som stack upp bakom krönet och ändrade lite på kontrasten. Den taggiga kanten kom när jag förminskade bilden till 400px och lade på en "Un Sharp Mask".

Jag står ganska långt ner på lejonbacken och zoomar in så jag får en ganska kraftigt vinkel mot skyn samtidigt som det är tunga och relativt låga moln som drog in över stan.
Jag menade inte att du fejkat bilden, tvärt om! Som jag skrev är bilden fin, men bakgrunden och förgrunden är för mig två olika bilder, det var så jag menade. Himlen har ett eget liv, liksom vakten.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Ah. Se så fel man kan ha. Jag älskar ju montage och det är ganska lätt att folk ibland tror att jag gör montage lite här och där :)

Här finns det i alla fall mitt första försök till att skapa denna bild. Tyvär kommer jag inte åt den bild jag använde för att göra den aktuella bilden.

http://hem.bredband.net/b325961/Vakt.jpg

Det står viseligen Copyright på den men den är helt fri att användas i exempel syfte. Det ända man inte för göra är att sälja den eller påstå att man är upphovsman till den :)
 
Senast ändrad:
ANNONS