Annons

Kvalitetsproblem DV

Produkter
(logga in för att koppla)

engstrom

Ny medlem
Jag har problem med min nyinköpta DV-kamera. När jag ska "fånga" video från kameran till datorn så är kvaliten fruktansvärd. Videon sparas i datorn som 320*120 eller något sådant.

Problemet är ju det att jag vill ha filmen i full kvalitet på datorn. Alltså 800*600 minst...

Är det någon som har haft samma problem som dessutom vet lösningen på mitt problem så skriv gärna svar!
 

hakanv

Aktiv medlem
Vilken kamera...

...är det:märke, modell, och hur har du kopplat den till datorn? Firewire, USB?

Vilket operativsystem använder du? Hur mycket minne och hårddisk har du ledigt? Hur snabb är hårddisken? Vad har du för processor?

/Håkan
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag hade samma problem med min Sony digital-8. Jag letade verkligen bland inställningarna överallt men tror inte kameran släpper ut högre upplösning digitalt med FW anslutning.
Med en nyliten inköpt, billig DV-kamera (Sony) tankade jag ur film med full storlek direkt. Skumt.
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
engstrom skrev:
Jag har problem med min nyinköpta DV-kamera. När jag ska "fånga" video från kameran till datorn så är kvaliten fruktansvärd. Videon sparas i datorn som 320*120 eller något sådant.

Problemet är ju det att jag vill ha filmen i full kvalitet på datorn. Alltså 800*600 minst...
Ditt problem kan ligga i att capture-inställningarna för ditt videoprogram.

DV ligger på 720x576 pixlar i 4:3.
 

RolandM

Aktiv medlem
Re: Re: Kvalitetsproblem DV

PhotoJoe skrev:
Ditt problem kan ligga i att capture-inställningarna för ditt videoprogram.

DV ligger på 720x576 pixlar i 4:3.
Min matte säger mig att 720/576 = 5/4 = 1,25, fast det blev mest bråk på mattetimmarna när jag läste på 70-talet...
 

Fragola

Aktiv medlem
Windows moviemaker komprimerar fruktansvärt mycket bilkvalitén blir urkass, men man kan anvnda adobe premiere det är ett grymt bra program men avancerat och dyrt, som tur är finns internet och nedladdningsprogram...
 

Damocles

Aktiv medlem
Min matte säger mig att 720/576 = 5/4 = 1,25, fast det blev mest bråk på mattetimmarna när jag läste på 70-talet...
Det roliga är att pixlar för video inte behöver vara fyrkantinga. ;)

Photoshop har även den funktionen att du kan köra olika format på pixlarna för dom olika TV-formaten(aspect ratio) om du ska bränna över dom till CD och visa på t.ex widescreen.
 
ANNONS