Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga trådutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag skulle vilja bygga en elektrisk trådutlösare till min Sony S75. Vet någon här hur man ska fixa det?
 

everhill

Avslutat medlemskap
Allt finns på internet. Det gäller bara att hitta det. :)

Prova att leta i newsgroups för foto eller elektronik.

Jag skulle själv bygga en till min Minolta 505si
och hittade en hel del information angående
pin-konfigurationer och annat nödvändigt.

/MVH Everhill
 

ohls

Aktiv medlem
yo

Kolla vad du har för ingång på kameran, köp en sådan plugg löd fast kablar och testa att sluta de olika kablarna till du hittar vilken som är riktigt sedan kan du ju löda fast en tryckknapp. På min eos 500n så är det en telepropp med tre anslutningar den ena är till för ljudmätning och autofocus och den andra för avtryck. Inte så svårt att bygga...

/Tobias Ohls
 

hedefalk

Aktiv medlem
everhill skrev:
Allt finns på internet. Det gäller bara att hitta det. :)

Prova att leta i newsgroups för foto eller elektronik.

Jag skulle själv bygga en till min Minolta 505si
och hittade en hel del information angående
pin-konfigurationer och annat nödvändigt.

/MVH Everhill
Har du några adresser på rak arm? Jag tänkte bygga en trådutlösare till min Dynax oxå. Känns lite dyrt med 500:- för en strömställare lixom.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Fixxade yss ihop en utlösare till en dynax 505 si, trots att jag e på fyllan *asg*

Läste lite på sidan everhill länkade till, och kom på en smidig lösning med kontakt till kamerans ingång.

En sån där liten kontakt det finns på sladdarna för att ansluta cd-rom till ljudkort, en liten jevla kontakt med 4stift.

I kameran finns det 3stift, men kontakten har som sagt 4, men delen längst ut är inte inkopplad på den, så det är bara att klippa bort yttersta delen av den så den får 3 kvar =)

Sen är det bara o ta fram skalpellen och skära så den passar i kameran.

Det fina är att om du kör med enbart exponeringen med trådutlösaren så klarar du dig med 2st trådar, och det är dom två yttersta som ska kortslutas, vilket inneär att man slipper problemet med att vända kontakten fel när man ska ansluta den.

När man väl skurit ner kontakten ligger anslutningsstiften "lösa" i kontakten, det löses lätt med lite superlim =)

Lycka till!

/Tobbe
 

Johan-A

Aktiv medlem
kan man förstöra något i kameran genom att stoppa i en plugg och sedan testa att korstluta de olika trådarna?

Vet någon vad för typ av plugg det är till en Sony F717?
 

RolandM

Aktiv medlem
Sannolikt kan man inte förstöra något genom att sluta en elektrisk krets. Motsvarande utlösare på en Canon EOS 300x har två kretsar med gemensam jord, för avtryckarens två funktioner.
 
ANNONS