Annons

Sälja och, hur pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Hej om jag tar en bild på en olycka eller någon kändis (brukar göra det) och säljer den till en tidning hur får jag då pengar som 12år? Och hur mycket kan jag få?

Har nästan sålt åt DN en gång :)
 

Walle

Aktiv medlem
det var en knepig fråga. Jag är absolut ingen expert i ämnet (har aldrig sålt en bild till en tidning), men jag har förstått att de allra flesta tidningar kräver att man kan fakturera (har F- eller FA-skattesedel). Tror dock inte att man kan skaffa FA-skattesedel när man är 12 år.

Men om det är en bild med högt nyhetsvärde så kan jag inte tänka mig att man skulle kunna finna en lösning. En variant är ju t.ex. att man blir korttidsanställd på tidningen...men även där sätter åldern käppar i hjulen. Har för mig att man måste vara äldre än 13 för att få ta anställning.

Men som sagt, jag kan ju möjligtvis vara ute och cykla helt och hållet...
 

robbang

Medlem
Inga problem

Hej Rikard.
Min erfarenhet är att det går alldelens utmärkt att sälja bilder utan att inneha varken F eller FA skattsedel. Jag har fotat sport på fritiden i ett par år och levererat åt bla Expressen, NSD, Dagbladet i Sundsvall, Västerbottens Folkblad, Piteåtidningen, Tidningen Skoter, m fl och det har aldrig varit några problem.
Efter att du skickat bilderna skickar du bara ett brev (faktura) där du uppger ditt namn, adress, personnummer, bankkontonummer och vad du sålt till dem. Standardpriset för en nyhetsbild i dagspressen är 660 kronor.
Normalt betalas ersättningen ut som lön där de betalat in ca 30 procent i skatt och överför resten till ditt bankkonto. Några få använder sig av utbetalningskort från post- eller bankgiro.
Gissar att det fungerar att ha B-skatt även som leverantör till de flesta bildbyråerna. På Pressens Bild fungerar det i alla fall utmärkt.
Det enda problemet jag kan se för dig skulle vara din låga ålder. Hur regelverket fungerar där har jag ingen aning om.
Lycka till med fotandet!
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Sen är det ju formellt så att det är föräldrarna som har rätt till pengarna. Först från 16 års ålder har den underårige rätt att själv råda över pengar han själv förvärvat (arbetat ihop). Vi får hoppas att du har snälla föräldrar... :)
 

Jonas Jönsson

Aktiv medlem
Calle S skrev:
Då får ju föräldrarna ta skatten. Kan man inte tjäna upp till 15.000 på ett år utan att betala skatt?
Jo det borde faktiskt bli en konsekvens tyvärr. 18400 tror jag siffran ligger på idag, om jag inte minns fel.

Däremot tror jag att man får börja arbeta när man fyllt 13, med målsmans tillstånd. Fotografi kan väl knappast räknas till tungt arbete (har för mig att åldersgränsen är 15 då). Så visst skulle man kunna få ut pengarna som timlön eller liknande.
 

Ribbe

Aktiv medlem
Jag fyller snart 13år men tills dess får väl mina föreldrar sälja. Jag tror inte heller att fotografering skuller räknas som tung arbete det skulle isåfall vara att t.ex. ta sig på cyckel till olyckorna :D
 

Söderhamns-fotograf

Aktiv medlem
Hej! Jag är 13år och har hållt på med bilder till tidningen på fritiden. Är det Aftonbladet eller Expressen man ska sälja till så ska du alltid ta betalt men är det en lokal Stockholms tidning, så kan du låta dom få några bilder och visa vem du är och vad du kan. Då har dom lättare att ta betalt men att komma med sinn första bild och kräva betalt. Du får lycka till tillslut lyckas du....
 

Ribbe

Aktiv medlem
Söderhamns-fotograf skrev:
Hej! Jag är 13år och har hållt på med bilder till tidningen på fritiden. Är det Aftonbladet eller Expressen man ska sälja till så ska du alltid ta betalt men är det en lokal Stockholms tidning, så kan du låta dom få några bilder och visa vem du är och vad du kan. Då har dom lättare att ta betalt men att komma med sinn första bild och kräva betalt. Du får lycka till tillslut lyckas du....
Har du lyckas sålt någon bild?
 
ANNONS