Annons

Varmtonande polafilter - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

någon som kan bidra med erfarenhet av dylikt filter. Har ju blivit populärt men kostar ju en rejäl slant så det är ju intressant med lite tyckanden från er. Om någon har bilder som illustrerar skillnaden så vore detta perfekt.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 

mårten

Aktiv medlem
Borde det inte gå att stapla ett skylight eller varmfilter ovanpå ett vanligt polfilter? Det kan ju vara ett ekonomiskt sätt att prova på iaf.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Det är ju framför allt för litet mer vidvinkliga objektiv det kan vara bra att få två filter i ett - annars finns ju risken för vignettering. Med brännvidder från 40-50 mm och uppåt är vinjetteringen ju inget problem - vanligtvis - då kan man lika gärna ha först ett 81A eller 81B och sedan ett pol-filter på linsen.
Jag är nöjd med det kombinerade varmtons- plus polfilter jag har till min vidvinkelzoom, resp. till vidvinkeln i mellanformat.
Men jag vill bara varna för effekten med pol-filter på vidvinklar som är vidare än 28-35 mm om man så att säga "krämar" på för mycket. Himlen kan få konstiga färger, vattnet kan bli för svart etc. om man inte ser upp. Men ibland kan det fungera med pol-filter även på mer extrema vidvinklar. Inte minst om det gäller t.ex. grönska - och vi inte har någon himmel med på bilden.
 
ANNONS