Annons

Söker ett förminskningsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Zerberus

Ny medlem
Hej!
Jag förklarar situationen först.
Ponera att du har tagit 5000+ foton som snabbt som attan ska upp på en server. Detta går då inte om varje bild är på 3MB+ i data, speciellt inte om det ska finnas tillgängligt över internet. Program jag har provat på tar ett foto i taget (manuellt). Detta skulle ta 30 sekunder/foto, vilket inte är speciellt smidigt.
Resultatet ska man kunna se på och lätt avgöra "Men den bilden måste jag ha!" utan att man ska kunna ladda ner den och skriva ut den i ett smidigt och fint format. Kanske en bild på 4x3cm.
Än bättre hade varit om programmet klarade av att sätta dit en stämpel (i bilden) som försvårar spridningen och nedladdningen.
Programmet MÅSTE ha denna funktion jag beskriver undertill.
Man ska kunna välja X antal foton att förminskas till valfri storlek, både i pixlar/cm2/tum och jpeg-kvalité.
Det är inget krav på någon synlig stämpel på fotot. Programmet får inte heller vara allt för dyrt. Men printa ner alla program ni kommer på.
Mvh / Krille
 

zlice

Aktiv medlem
Jag vet att detta går i photoshop CS men jag kan inte batchfunktionen så bra.

Men allt du beskrev klarar den.

Hoppas någon annan kan förklara hur..
 

tynell

Medlem
Photoshop klarar detta utan problem, gör en action allt det du beskrev (skala, lägga in vettenmärke, etc) sen gör du iordning en batch av det - så kan du bara luta dig tillbaka och vänta :)

Photoshop kan juh dessutom gör iordning ett enklare album för webben (då vet jag inte du får till vettenmärkegrejjen, men man kan juh göra både och kanske - först batch och sen album) men det kan juh vara praktiskt om du ska ha upp många bilder fort :) och då kan du juh göra tumnaglarna såpass små att de inte blir användbara för något annat än att välja bilderna.

Lycka till :)
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jag skapar ett macro i PS. Därefter skapar jag en s k "droplet"- program, även det i PS.

Sen är det bara att "drag & drop" med de bilder du vill konvertera!
 

JalleS

Aktiv medlem
Jag har ett konstigt problem när det gäller mina droplets. Jag kan inte droppa fillistor längre än 19 filer på mina droplets.

Någon annan som har samma problem?

Jag kör XP.

--jalle

FouFoto skrev:
Jag skapar ett macro i PS. Därefter skapar jag en s k "droplet"- program, även det i PS.

Sen är det bara att "drag & drop" med de bilder du vill konvertera!
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jag har samma problem!

Har inte räknat antal bilder som jag "droppar" till min droplet men det är nog ungefär lika många.

PS bearbetar ju en bild i taget så det borde ju inte vara en systembegränsning (minne etc) utan mer en PS begränsning?
 

JalleS

Aktiv medlem
Det tog ett par dagar, men nu...

är jag också ganska förtjust i detta program. I alla fall när det gäller att utföra standardopertioner på ett stort antal filer.

Och i vissa fall också när det gäller att göra små snabba förändringar!

Sedan... Om du har behov av att beskära bilderna
så rekommenderar jag JPEGCrops. Det enda som detta program kangör är att beskära bilder, men när du jobbar med stora mängder av bilder så är det helt suveränt.

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Och gratis!

I mitt set av standardverktyg som jag använder så ingår nu:
Exifer: för att sortera ut dåliga bilder samt snabbt skriva in kommentarer till bilderna som jag senare använder när jag skapar mitt webbalbum

JPEGCrops: för att beskära dem

ImageMagick: diverse standardmanipulatoner

JAlbum: för att skapa en snygg presentation. Jag använder inte JAlbum för att skriva mina kommentarer till bilderna. Detta gör jag i Exifer eftersom den enda brist jag ser i JAlbum är att thumbnailen är så liten att jag ibland inte kan identifiera bilden tillräckligt bra för att skriva mina kommentarer. Men eftersom JAlbum använders sig av tagen "JPEGComment" för att lagra bildkommentarer så går det utmärkt att använda Exifer till detta istället.

Samt Photoshop för lite mer avancerat jobb, men det blir mindre och mindre...

--jalle

 
Senast ändrad:

zlice

Aktiv medlem
Många olika program finns det..

Jag har för mig att PS CS ska ha en liknande funktion.. men den kanske inte är tillräkligt avancerad?
 

raderad12

Aktiv medlem
Re: Det tog ett par dagar, men nu...

JalleS skrev:
är jag också ganska förtjust i detta program. I alla fall när det gäller att utföra standardopertioner på ett stort antal filer.
Det är precis det som ImageMagick är avsett för.
Man hittar ju det t ex. på många servrar (ingår som std. i de flesta Linuxdistributioner) när bilder skall manipuleras "automagiskt" utan sas. mänsklig interaktion.

Jag antar att du använder det på windows, och då har jag en fråga. Hur funkar kommandot "import filnamn.jpg" på den plattformen (skärmdumpar)? I Linux så förändras muspekaren till ett kryss och man drar upp en fyrkant på skärmen av det man vill ha en bild av, alternativt man klickar på ett fönsters namnlist. Funkar det lika under wintendo också?
 

fredrikn

Medlem
Jag skrev ett Perl-script som använder ImageMagicks Perl-moduler för att generera alla thumbnails (inkl droplet) på min hemsida: noaksson.net . Låter komplicerat, men det är riktigt smidigt.
 

JalleS

Aktiv medlem
Re: Re: Det tog ett par dagar, men nu...

Inge' bra... dvs inte alls. Unable to open X-server... (vilket jag kan förstå:) Synd.

Nu kör jag detta på en Windows 2000 maskin (jobbets), men jag antar att det fungerar lika dåligt på alla M$ plattformar.

--jalle

QUOTE]Magnus Stålnacke (steelneck) skrev:
Det är precis det som ImageMagick är avsett för.
Man hittar ju det t ex. på många servrar (ingår som std. i de flesta Linuxdistributioner) när bilder skall manipuleras "automagiskt" utan sas. mänsklig interaktion.

Jag antar att du använder det på windows, och då har jag en fråga. Hur funkar kommandot "import filnamn.jpg" på den plattformen (skärmdumpar)? I Linux så förändras muspekaren till ett kryss och man drar upp en fyrkant på skärmen av det man vill ha en bild av, alternativt man klickar på ett fönsters namnlist. Funkar det lika under wintendo också?
[/QUOTE]
 

raderad12

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Det tog ett par dagar, men nu...

JalleS skrev:
Inge' bra... dvs inte alls. Unable to open X-server... (vilket jag kan förstå:) Synd.
Jag misstänkte nåt sånt, det byter nog att det finns fler ImageMagick funktioner som som bara kan fungera under X. Jag gissar att "display filnamn.jpg" ger samma resultat (att se på bilder). Lite knepigt att de inkluderar "underprogrammen" som kräver en X-server i windowsversionen. Eller kan det rent av vara så att utvecklarna inte observerat buggen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Det tog ett par dagar, men nu...

steelneck skrev:
filnamn.jpg" på den plattformen (skärmdumpar)? I Linux så förändras muspekaren till ett kryss och man drar upp en fyrkant på skärmen av det man vill ha en bild av, alternativt man klickar på ett fönsters namnlist. Funkar det lika under wintendo också?
Det funkar bra i x, men det går inte att markera något som är utanför x-fönstret.
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Re: Det tog ett par dagar, men nu...

steelneck skrev:
Lite knepigt att de inkluderar "underprogrammen" som kräver en X-server i windowsversionen. Eller kan det rent av vara så att utvecklarna inte observerat buggen.
Fast man kör det ju under cygwin såklart, så man har x och ett vettigt shell. Jag tycker det är enormt bökigt att batcha grejer i DOS.
 
ANNONS