Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mappar med bilder i Windows 2000

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
På alla datorer jag har haft Windows 2000 på har jag haft ett enerverande problem; Mappar med bilder i tar en evighet att öppna, både i explorer och i olika öppnadialoger. Det har gått så långt att jag alltid skriver in hela sökvägen till bilder i öppnadialogen istället för att klicka mig fram. Det går snabbare.

Det verkar som om Windows försöker upprätthålla någon databas med info om bilderna och att det är det som gör det så segt. Finns det något sätt att döda all form av sådan intelligens?

Jag visar alltid mappar i läget 'Details', inga tumnaglar alltså. Men det är förstås möjligt att den försöker göra tumnaglar ändå. Det tar en himskans tid att bara få upp photoshopikonen på alla bilder i en mapp.

Kör Photoshop 6 och bilderna är i regel 16-bitarstiffar i storleksordningen 30 MB.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Sant. Därför använder jag ThumbsPlus som indexerar mapparna med bilder (första gången tar alltså tid) men sen är det mycket snabbt, och då visas bilderna med tumnaglar (vilket är ytterligare ett plus).

Men du kanske inte är sugen på en annan programvara?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
I XP funkar det bra. Man kan välja att visa bilderna som Icons , ganska små ikoner, eller som Thumbnails. Då blir de större.
ThumbsPlus är ok, men använder inte det nu när jag har FotoStation.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har själv inte använt W2k, men har lite erfarenhet av tidigare versioner och främst W98 vill gärna visa upp en miniversion av alla filer så fort du bara tänker (nästan i alla fall) tanken att öppna den. I dessa 'gamla' versioner görs miniatyren när den behövs, men det kanske är så att i nyare versioner av Windows görs allaminiatyrer i ett bibliotek precis när du öppnar biblioteket? Det skulle i så fall förklara att det tar tid.
 

Maxell

Aktiv medlem
I XP finns alltid en dold fil med namnet thumbs.db i mappar med bilder och jag antar att den innehåller tumnaglarna. Finns denna fil även i W2K?

Den inbyggda hanteringen i XP är så pass bra att man inte behöver något mer. Microsoft har lyckats göra något vettigt för en gångs skull :cool:
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag håller med. XP är det bästa MS släppt hittills. Det slutliga OS:et från Microsoft? Det ska mycket till innan jag byter igen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tänker inte byta OS, annat än tillbaka till NT4 om jag inte behövde usb :)

Elmfeldt mfl, jag behöver inte tumnaglar alls, åtminstone inte på OS-nivå. Men om det är så att man måste installera något program för att övertyga w2k om att slå av sina tumngaglar så får jag väl göra det

Maxell, ingen thumbs.db har setts till.
 

pettersson

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag håller med. XP är det bästa MS släppt hittills. Det slutliga OS:et från Microsoft? Det ska mycket till innan jag byter igen.
Jo XP är bra det kör jag med nu, men nog längtar jag ibland tillbaka till den gammla goda tiden med W98SE. Ok, det var inte så jätte stabilt kanske men blev det problem så var det enkelt att fixa. Inte lika krångligt som nu. Och dessutom är väl W98SE det mest kompatibla systemet. Nu tycker jag ingenting fungerar.

Andreas.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jim. Kör du w2k så att du i fönstret nere till vänster ser en preview av bilden?...
Gör du det så kan du ändra om lite i mappen genom att gå in i "view"menyn och välja "customize this folder" Nu bör du få upp en guide där du kan ändra. Gör så att du klickar i alternativet "standard". Nu borde problemet vara löst..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nix, allt sånt utrymmeskrävande är det första jag slår av när jag sätter mig vid en dator.
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jag kör själv W2k och jag känner inte igen ditt problem. Det har aldrig gjort så för mig. Har du laddat ner senaste servicepacken till windows? Man vet ju aldrig problemet kan ju vara löst där. Visst är w2k lite underligt. När jag ominstallerar måste jag rycka ut två av mina tre ramminnen annars bara låser sig datorn. När installationen sedan är färdig är det bara att trycka in minnena igen så funkar det, helskumt. Det har varit så säkert en fyra fem gånger så det är inget tillfälligt fel... En liten parentes bara. Som sagt testa servicepacken och funkar inte det kan du ju prova att maila microsoft i sverige..

Ha en trevlig kväll.
 
ANNONS