Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det att fixa till den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

inze

Aktiv medlem
Jag gillar bilden på dottern men inte färgen och inte heller den hemska skuggan.

Jag har försökt fixa den i PSP men det blir bara värre. PS har jag ännu inte lyckats komma underfund med.

Hoppas någon eller några vill göra ett försök.

Stor bild finns här
 

Bilagor

Fotomange

Aktiv medlem
jag testade lite snabbt, går definitivt att fixa till. bör dock lägga ner mer jobb om den ska förstoras. håret blir lite avhugget på skuggsidan.
vet inte vilket ljus du vill ha. jag provade coolfilter 82 ca 15%
 

Bilagor

Magnusss

Aktiv medlem
Jag kunde inte låta bli att öva lite...
Tycker att det var väldigt svårt att få bort skuggan på vänster sida utan att det såg onaturligt ut.

Nåja, ett bra kort är det sannerligen och här är resultatet av mitt arbete..
/Magnus
 

Bilagor

Senast ändrad:

Ado

Medlem
Testade att fixa färgen genom att manipulera kurvorna för de olika kanalerna var för sig. Lät ändpunkterna vara och höjde mitten, blått mest, grönt mellan och rött bara en aning.

Jag kan tyvärr inte fixa skuggan utan att klona bort den för hand, eller måla över bakgrunden. Att göra det tar ganska lång tid om håret ska vara kvar på ett snyggt sätt. Sänkte dock kontrasten något i de mörka tonerna i bilden, så den blev mindre framträdande.

Större:
http://foto.dovervik.net/fotosidan.se/selma-fixa_farg-skugga-bearbetad.jpg
 

Bilagor

inze

Aktiv medlem
Tack

Tack för era olika förslag.

Jag ser nu att det finns massor man kan göra. Färgerna kan bli mycket bättre och skuggan går att bli av med även om det nog är en del jobb med det om man vill ha kvar håret som det är.

Det är nog bara att träna och träna mera så kanske jag så småningom kommer underfund med bildbehandlingsprogrammen lite bättre.
 

raderad12

Aktiv medlem
Re: Tack

inze skrev:
Det är nog bara att träna och träna mera så kanske jag så småningom kommer underfund med bildbehandlingsprogrammen lite bättre.
Japp, kopiera din bild och härja på hej-vilt, jobba alltid på kopior, i synnerhet som nybörjare.

Börja med att förstå verktygen kurvor (curves) och nivåer (levels), när du börjar få kläm på det kan det vara dags att gå över på lager.

Fastna inte heller alltför mycket i "plugin-fällan" de flesta plugins är bara automatiserade genvägar för sådant man kan göra helt manuellt med de mer grundläggande verktygen i bildredigeringsprogrammen. Att kunna göra det manuellt ger en helt annan förståelse för vad man sysslar med. Läs artiklar å "tutorials" observera också att de flesta metoder också är fullt överförbara mellan olika program såsom PhotoShop/PaintShop/Gimp o säkert några till. Med de mer grundläggande kunskaperna så rör man sig också friare mellan de olika programmen.

Men häng inte upp dig alltför mycket på redigering, det är bättre att lägga "krutet" på fotograferingen istället, det är nog också betydligt svårare att lära sig och kräver betydligt mer erfarenhet o känsla.
 
Senast ändrad:
ANNONS