Annons

Fotorgrafera bilar? ljus problem :(

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej!
Det är så att jag har fotograferat en del bilar och det har gått bra. men ofta så är ljuset lite för klent och man kan inte få lixom det ljuset man vill ha på vissa ställen.. tänkte om ni har nått tips va man kan göra när ljuset e knapert, läste i någon annans inlägg att använda andra bilars ljus men blir inte det för starkt?

Och finns det nån bra billig variant av lampor man kan ta med sig ut kanske nån som har nått tips?

//Mvh Peter

kan lägga med ett gäng bilder från igår så kan nu ju se själva:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&threadid=180512
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Hej!

Stativ, liten bländare och lyse från andra bilar borde fungera.

Det hade varit snyggare om bilens lampor som du fotade hade varit tända! (Iaf på någon bild).

//Marcus
 

quackpack

Aktiv medlem
Jo kom på det sen oxå att borde kanske haft ljuset på :(
Men stativ kör jag och försökt att blända ner skulle nog försökt lite mera o köra med mitt 105mm med 2.8 bländare.. men ljus från en bil blir inte för överväldigt starkt och störande?
 

Sebastian Landin

Aktiv medlem
Har du inte prövat att överexponera lite grann? Eventuellt ljusa upp dem lite med Levels i PS.

Vet inte om jag håller med om att strålkastarna skulle ha varit tända. Då försvinner alla detaljer i dem och de ser lätt billigt ut tycker jag... (rätta mig om jag har fel)

Min favorit var helt klart nr 20, även om den rent tekniskt kanske inte var bäst. Prova även att i PS ta bort oönskade reflexer, ljusa upp fälgar etc. Det gör väldigt mycket.

Lycka till!
 

Jocce

Aktiv medlem
Alltid svårt o plåta bilar i befintligt ljus, då de är så pass stora och reflekterar massa olika saker!

Själv brukar jag försöka hitta ställen med jämn belysning, alt ingen belysning alls, och sen köra med stativ, men inte alltid stor bländare, lite beroende på vad jag vill ha för känsla i bilden!

Lite exempel finns i min portfolio, och på min hemsida: http://www.jocce.se
Och även på Zatzy, heter Jocce81 där!


/Jocce
 

Mattsen

Aktiv medlem
Ett annat tips är att fota i mörker... låt mig förklara.

Ställ kameran på ett stabilt stativ.
Öppna slutaren helt.
Smyg runt och fyra av en handblixt på olika ställen tills du är nöjd.
 
ANNONS