Annons

Vem bestämmer vid en olycksplats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seglare

Guest
En undran som kommit upp vid fotografering vid tex. en brand eller olycka.
Förutsättnig är att jag följer de foto etiska reglerna. (Vad de nu är?)

Kan tex. en brandförman ifrågasätta om jag ska stå och fota en brand eller trafikolycka, och köra mig där ifrån?

Vad har han för rättigheter att inte tillåta mig?
Avspärrningar respekteras självklart.

Samma kan gälla poliser, dom tycker inte att det borde vara intressant att fota vissa händelser, och att jag borde låta bli.

Har råkat ut för det ett par gånger, och uppfattat det som fördommar mot pressen, och man drar alla över en kam.

Jobbar som frilans och har inte samma möjlighet att bolla över frågan till kolegor.:confused:
 

Pingo

Aktiv medlem
Vet du vad etik är . . .

När jag läser din fråga kan jag inte låta bli att bli riktigt förbannad. Vad vill du egentligen? Gotta dig åt andras olycka eller vad? Finns det verkligen något nyhetsvärde i det du gör? På vilket sätt menar du att just DU har för rättigheter att kränka andra människor när de är som mest sårbara. Är du född utan empati eller vad? Om polis eller annan typ av utryckningspersonal ber dig gå ifrån och sluta fotografera, så GÖR det då.