Annons

Fotografera sprit

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har blivit tillfrågad om jag kan tänka mig att fotografera reklambilder som ska ligga på en hemsida. Det som ska fotograferas är olika spritflaskor, främst wiskey. Killen som vill ha det gjort ville ha det "utan blänk och bakgrund, typ scandlines reklambrochyrer" vad nu det innebär. Allternativt en färgad bakgrund.

*Hur belyser man detta bäst? är det spänna upp tält som gäller eller finns det andra sätt?

*Om man ska ha en bakgrund, vad ska man ha för färg? En del flaskor är ju helt klara medans andra är mörka.

*Generella tips emottages med största ödmjukhet.

MVH
Greven
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Dom var snygga, särskillt den med Lauders (gott dessutom).
Men om jag uppfattade den här killen rätt så skulle det vara bilder med så lite blänk som möjligt i flaskan och inte en så dominerande bakgrund.

Fast om du vill så får du gärna förklara ändå, det är alltid lärorikt att få höra hur andra gör, särskillt som jag inte har gett mig på sådant här förut.

Greven
 

Zilch

Guest
Kanske lite off topic men om jag inte minns fel måste du ha tillstånd från alla de svenska leverantörerna eller tillverkaren direkt av de olika sprit flaskorna (märkena) då dessa i 99,9% av fallen är skyddade samt anses vara varumärken m.m.

Se till att ha koll på det så du inte åker på skit.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Ifall det börjar regna skit är det väl den som publicerat bilderna (ansvarig utgivare?) som får skiten på sig, inte fotografen?

Så har jag förstått lagen iaf. :)

/Henri
 

Zilch

Guest
eatfrog skrev:
Ifall det börjar regna skit är det väl den som publicerat bilderna (ansvarig utgivare?) som får skiten på sig, inte fotografen?

Så har jag förstått lagen iaf. :)

/Henri
Nja du kan ju aldrig ta betalt eller nyttja upphovsrätten/original rätten på bilderna om du inte har tillstånd för motivet.

Men visst kan du prova skylla på utgivaren ;)
 

Damocles

Aktiv medlem
Njae, du behöver ju aldrig ha tillstånd för att använda något som ett motiv. Såvida det inte är skyddsområde.

Det är ju bara publiceringen av det som betyder något.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Nu kommer jag med en lite följdfråga.

Hur plåtar man en flaska precis i ögonblicket när den krossas mot golvet. Jag har för mig att jag har sett det här på fotosidan men jag hittar den inte igen (om någon har en länk så får ni gärna dela med er).

Greven
 

aolsson

Aktiv medlem
Det finns ngt som kallas "dulling spray" som är lätt att ta bort men som gör att blanka föremål tex glas och keramik inte ger så mycket reflexer från sig.

Kanske något att tänka på. Om det finns att få fatt på hemma dvs.
 

RolandM

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
Hej!
Nu kommer jag med en lite följdfråga.

Hur plåtar man en flaska precis i ögonblicket när den krossas mot golvet. Jag har för mig att jag har sett det här på fotosidan men jag hittar den inte igen (om någon har en länk så får ni gärna dela med er).

Greven
Fotcell som löser ut blixten. Kameran står på bulb. Alternativt en fotocell som fjärrutlöser kameran. Kalibrera avståndet mellan fotocell och marken, genom att torrplåta med billigare flaskor och kolla effekten. Kort slutartid.
 

swordsman

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Ifall det börjar regna skit är det väl den som publicerat bilderna (ansvarig utgivare?) som får skiten på sig, inte fotografen?

Så har jag förstått lagen iaf. :)

/Henri
Njae... Vet inte om det någon gång tillämpats i praktiken ännu, men i teorin kan (vad jag minns) den som tillgängliggör något åka dit också. Även fotografen... Så fungerar det på andra rättsområden, exempelvis i produktsäkerhetslagen, där andra än tillverkaren av en viss pryl kan åka dit. Exempelvis den som marknadsför prylen...
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Köp en sån här liten light cube o placera blixten i den, lägg flaskan på kuben och fotografera uppifrån, kan händ att du måste fylla på med mer vätska i flaskan för att slippa bubblor dock - eller retuschera dem sen.
Den metoden ger ett fns och mjukt ljus med ljus bakgrund.

Eller ljussätt under ifrån genom en glasskiva o belys flaskan bakifrån.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
Köp en sån här liten light cube o placera blixten i den, lägg flaskan på kuben och fotografera uppifrån, kan händ att du måste fylla på med mer vätska i flaskan för att slippa bubblor dock - eller retuschera dem sen.
Den metoden ger ett fns och mjukt ljus med ljus bakgrund.

Eller ljussätt under ifrån genom en glasskiva o belys flaskan bakifrån.
Hej!
Tack för alla tips.

Vad är det för Light cub du menar?
Att sitta och retuchera alla bilderna efteråt går fetbort eftersom det rör sig om flera tusen flaskor, så det måste vara rätt från början.

Greven
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Här en bild på en virre:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=46460

Mörka flaskor är grymt svåra, om inte omöjliga att få ett ljus igenom.

Det enklaste och snyggaste (högst personligt) blir om du gör så här:

1. Ljus framifrån, typ karaktär och fill. Inte bara diffuserat ljus. Sätt det inte heller för lågt. Höj blixtarna så slipper du en del knepiga reflexer.
2. En blank mkt väl tillklippt silverfolie som står lutande en aning bakom flaskan och som tar upp ljuset framifrån och på så sätt lyser upp flaskans innehåll.
3. Smala foliebitar, helst lite mattare silver folie ( eller bäst är striplight) som står i en skarp vinkel på varje sida bakom flaskan, och som ska ge en smal ljusstrimma på varje sida.
4. Svarta stora skärmar ytterst som klipper bort ev stöljus.
5. Tänk på att du MÅSTE inte rikta blixtarna rakt mot flaskan. Rikta in ljuset mot reflektorerna istället och låt bara kantljuset träffa objektet.
6. Bakgrund kan ju vara vad som helst. Ska helst ljussättas för sej självt.
7. Om det är otroligt många flaskor som dessutom skiftar i färg och form, så måste du hitta en vettig strategi för att plåta dej igenom det. Jag antar att du inte har möjlighet att göra ett konstverk av varenda flaska. Tiden och budgeten måste ju stämma överens någorlunda.
8. Försök jobba med samma ljussätning hela tiden. Det som du då ändrar från flaska till flaska blir alla små silver lappar och svarta skivor, för att få fram variation och rätt karaktär på ljuset. Men om du då håller blixtarna på samma ställe så går det lite fortare och du behöver inte hålla på och mäta ljuset mellan varje bild.

Lyca till

/Jacob vP
 
ANNONS