Annons

Sökarskivor till gamla Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Jag har precis börjat grejja med min fars gamla Pentax KX, som verkar vara en riktigt bra kamera. Det är dock en grej jag stör mig på och det är utformningen av sökarskivan. Det är någon typ av "raster", eller vad man nu ska säga, som hjälper en att avgöra om man har fokus eller inte, och det här rastret tycker jag funkar rätt illa. Är det lite mörkt är det väldigt vårt att se när fokus är bra, eftersom rastret är i vägen.

Jag har snokat runt på nätet och hittade en sida (som jag nu inte kan hitta igen...) där det stod att det finns tre olika typer av sökarskivor till Pentax KX.
Enligt min lokala fotohandlare är det tydligen viktigt att man bara använder de sökarskivor som är avsedda för just denna kamera, för annars så är det risk att det felfokuserar.

Är det nån som vet var man kan leta efter dessa? Eller kanske t.o.m. har en till salu?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Det heter mikroprismor.

Det fungerar utmärkt när man förstår hur det fungerar. Kanske inte när det är riktigt mörkt, men vad fungerar bra då?
Vad skulle du vilja ha?

Hursomhelst, så är jag nästan säker på att man inte kan byta mattskivan på en KX. På MX och LX kan man.
Det är inte risk för att den fokuserar fel med en skiva till en annan, men att den exponerar fel.

Och dubbelt hursomhelst, så är det praktiskt taget omöjligt att få tag på sådana idag. Om det nu ens skulle gå på din modell. Jag kollade upp det, det går inte att byta på KX.

/Henri
 
ANNONS