Annons

Bilder till Belgisk tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Ja, då var det min tur att plåga er med frågor om bildförsäljning.
Vi (jag och min fru) är bekanta med folk i ett lokalt band. Vi är ofta ute på konserter och fotar då en hel del båda 2. Bilderna läggs ut på vårt bluesnätverks hemsida www.bluetone.se.

Nu är det så att en belgisk bluestidning skall skriva en artikel om bandet ifråga, och de vill använda bilder tagna av oss för att illustrera artikeln.

Givetvis blir man smickrad och vill gärna hjälpa till att främja karriären för bandet, så egentligen skulle vi klara oss utan ersättning för publiceringen av bilderna. Frågan är bara vad man skall ställa för krav på tidningen, och om man kan hitta något avtal på nätet att bifoga när man skickar bilderna.

Alla synpunkter mottages tacksamt.
 

Finland

Aktiv medlem
f 5.6 skrev:
Ja, då var det min tur att plåga er med frågor om bildförsäljning.
Vi (jag och min fru) är bekanta med folk i ett lokalt band. Vi är ofta ute på konserter och fotar då en hel del båda 2. Bilderna läggs ut på vårt bluesnätverks hemsida www.bluetone.se.

Nu är det så att en belgisk bluestidning skall skriva en artikel om bandet ifråga, och de vill använda bilder tagna av oss för att illustrera artikeln.

Givetvis blir man smickrad och vill gärna hjälpa till att främja karriären för bandet, så egentligen skulle vi klara oss utan ersättning för publiceringen av bilderna. Frågan är bara vad man skall ställa för krav på tidningen, och om man kan hitta något avtal på nätet att bifoga när man skickar bilderna.

Alla synpunkter mottages tacksamt.
Hmm!
Det finns/funnits mängder av trådar i detta o liknande ämnen. Men ärligt, är detta en engångsgrej eller är det något som ni kommer att leva på?
1) Hobby, tja kläm till med 50 till 85 euro.
2) Yrke, 150 till 300 euro.
Men var beredda på att RSV kanske kommer att granska, varför ni erhåller pengar från utlandet!
Kolla på BLD´s eller SFF´s hemsidor för avtal!
Ilkka
 

carpelux

Aktiv medlem
Det är helt klart en engångsgrej. Jag är benägen att helt enkelt ge bort bilderna, Frågan är bara hur man utformar ett avtal. Dessutom har vi ingen kontakt med tidningen, bara bandet.
 

Toste

Aktiv medlem
Hej Christer,

Drivs tidningen ideellt, som många bluestidningar gör, tycker jag att du kan bidra med bilder utan att ta betalt.

/Torsten
 

carpelux

Aktiv medlem
Torsten, det är så jag resonerat också. Det jag är lite fundersam över är hur man säkerställer att bilderna inte används till något annat ändamål an till just denna artikel.
BLF och SFF har säkert jättebra avtal, men jag kan ju inte använda mig av dessa avtal då jag inte är medlem och ej heller kan bli det eftersom ett krav hos båda är att man är yrkesverksam inom detta område. Jag har en enskild firma, men jobbar inte med bildförsäljning, så medlemskap är uteslutet.

Jag får väl försöka tota ihop något eget.
 

cowboy

Aktiv medlem
Bli abonnent hos BLF!

Christer, vad jag förstår vill du använda BLFs leveransbestämmelser när du dokumenterar överenskommelsen med bluestidningen.

Du kan då, istället för medlem, bli abonnent hos BLF.

Detta kan man läsa på BLFs webb ( www.blf.se , tryck Prislista/avtal/trycksak > Beställ trycksaker ):
"Många fotografer med eget företag har inte fotograferandet som huvudsaklig sysselsättning. De kan ändå få god hjälp av BLF:s verksamhet. genom att beställa föreningens trycksaker eller bli abonnent för 250 kr inklusive moms (inom Sverige). De erhåller då föreningens trycksaker, prislistor mm samt få fri telefonrådgivning. De kan också få hjälp med upphovsrättsliga tvister mot viss ersättning. Idag har föreningen många abonnenter inte bara i fotografkretsar utan även bland bildköpare, advokater, tidningar och bokförlag. De flesta av de större tidningarnas bildredaktioner är abonnenter hos BLF sedan många år."
 
ANNONS