Annons

"omfixering" av film tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Har framkallat ett par rullar t-max 120 film och resultatet blev inte riktigt bra. Det blev en "dimma" på negativen och jag misstänker att det beror på dåligt fix eller för kort fixeringtid. Min fråga är om det är någon som har ett bra tips på hur man enklast fixerar om filmen, finns det någon idé i att blötlägga den först, räcker det med att agitera i trågen som jag har för att framkalla papper i eller skall jag försöka få in de klippta negativremsorna i framkallningsdosan, ett bra tips på hur man får till en vettig sköljning när de liggger i framkallningstrågen hade också varit bra.

Tacksam för tips.

Örjan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har fixerat om i tråg en gång, men det är ett grannlaga göra för att man skall vara säker på att inte repa filmen när den är blöt och mjuk. Jag tycker det är bäst att trä upp filmen på spolen igen. Det är ju lätt även om den är klippt tack vare att man slipper mörkret :)
 

Fac Similis

Aktiv medlem
No props!

Det är enklast att med tålmodighet föra upp dem på spiralen igen men lämna ett mellanrum på ett par styva centimetrar. Släng sen ned den i fix och ta upp vid var minut så blir det som en agitering knacka var gång och håll kvar ett par minuter efter klarningen av negativet. Skölj.
Lycka till!
 
ANNONS