Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax me super

Produkter
(logga in för att koppla)

Klauz

Medlem
hej

har hittat en gammal pentax me super i en gammal skrubb.. vad är det för kvalitet på den i jämförelse med t.ex. en canon eos 300 (som jag har tankar på att införskaffa)?
jag vet om de tekniska begränsningarna med AF o dubbelexponeringsfunktioner o så.. men rent fotografmässigt undrar jag om det är nåt o ha?

// Martin
 

Pentapix

Aktiv medlem
Gammal manuell

Jo visst är det väl nåt att ha. Manuella möjligheter samt tillgång till Pentax äldre och förhållandevis billiga gluggar. Mycket liten kan väl vara en annan fördel. Släng den inte i alla fall....
 

acke

Avslutat medlemskap
MX, ME och ME super hör till Pentax' mest klassiska modeller från perioden 1975-1980. Mycket kompakta och lätthanterliga. Om kameran funkar så ska du vara rädd om den. Och den tar lika bra bilder som nyare modeller, åtminstone om du kör med fasta brännvidder. På zoomfronten har det däremot hänt en del de senaste 20 åren.

Förövrigt så bör väl även modernare gluggar passa, antar jag, för Pentax kör ju fortfarande med sin K-fattning.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
MX

Mx-modellen är en av de äldre kameror jag haft som jag fortfarande saknar ibland.
ME Super är säkert lika trevlig men jag vill minnas att den inte har fullt manuella inställningar eller har jag blivit gaggig?
Jag håller med tidigare inlägg att det finns massor av gamla bra gluggar till den så offra ett par spänn på en översyn och några trevliga objektiv.
Hare bra!
 

acke

Avslutat medlemskap
Om jag minns rätt så har ME super, till skillnad från ME, möjlighet till manuell tidsinställning. Det finns två små tryckknappar för ändamålet, eller hur Klauz?
 

Klauz

Medlem
helt rätt acke!

manuell tidsinställning ingår i paketet! den första kameran som hade det tror jag faktiskt!

hade bra


(tack för alla svar)
 
ANNONS