Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag fram mer detaljer?

Produkter
(logga in för att koppla)

karmak

Avslutat medlemskap
Hur kan jag få fram mer detaljer i den här bilden?
Jag har gjort vad jag kan med den lilla exempel bilden men jag kan så lite om photoshop (+ att jag bara har tillgång till det på jobbet).

Det blev inte så bra bilder, hade problem med ljusreflektioner så de enda bilderna som möjligen går att ordna är de där solen inte var framme.
Hade bara ca 2 min på mig att fota och jag fick springa runt som en tokig för att slippa så mycket av reflektion som möjligt.

orginal: http://4am.net/gadda/IMG_1734.jpg
eller http://4am.net/gadda/IMG_1744.jpg

tacksam för alla tips!
 

Bilagor

OverExposed

Aktiv medlem
Jag skulle göra så här...

1. Curves, (Ctrl+M) sätt ut många punkter så att kurvan blir nästan lodrät i mitten, runda av hörnen för att inte förstöra de ljusaste o mörkaste partierna av bilden!

2. Filter > Noise > Dust & Scratches, för att bli av med alla ljusa fläckar som stör

3. Image > Adjustmets > Shadow/Highlight, för att "lätta upp det mörka o mörka ner det ljusa"

4. Eventuellt Levels (Ctrl+L) för att få rätt "stämning"...

Bör tilläggas att jag inte är nån expert på PS, så jag skulle verkligen uppskatta ett svar av t.ex. Christel Eldrim, för att själv lära mig mer!
 

Ado

Medlem
Jag delade upp bilden i Luminans & Chroma-lager var för sig.

I Luma-lagret blev det först en kurva som ökade kontrasten kring de gråtoner där den mesta informationen fanns. Därefter Unsharp Mask, följt av Despeckle. (Jag skulle nog tagit de två sista i omvänd ordning.)

I Chroma-lagren ökade jag kontrasten för att få mer färg i bilden. Sedan körde jag Gaussian Blur för att jämna ut övergångarna från en färgton till en annan.

Jag tycker inte den blev snyggare än din egen, men vissa detaljer framträder tydligare och det var ju det som efterfrågades ;).
 

Bilagor

martim

Aktiv medlem
Jag är ledsen, men jag tycker bilden känns lite hopplös.. Använd ett polariseringsfilter nästa gång för att få bort reflektionerna från vattnet..

Man kan få fram gäddan, men drar man i curvorna för mycket börjar man få aldeles för mycket brus för att det ska vara acceptabelt.
 

Ado

Medlem
Nu blev jag inspirerad att pröva den andra bilden också, den verkar lite lättare att få snygg!

I princip samma teknik som med min förra bild, men jag tog Despeckle och Unsharp Mask i rätt ordning den här gången.

/Anders Dovervik
 

Bilagor

piami

Aktiv medlem
Duplicera bild, gråskala, utan att invertera, nivåer, mättnad och kontrast. Den blir tydligare så, men väldigt kornig förståss.
 

Bilagor

ANNONS