Annons

pressad T-max- tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Skall hjälpa en jobbarkomis med att soppa ett par rullar T-max som han har pressat till 3200. Han blev lurad av handlaren som sa att T-max var det samma som Tri-x. Själv brukar jag köra klassikern Tri-x i D76(1+1) och min fråga är om det går att framkall pressad T-max i denna soppa. Jag har kollat runt på nätet och till och med ringt till Kodak utan vettigt resultat. Tackam för hjälp.

Örjan
 

svengr

Aktiv medlem
Du skriver inte vilken T-max-film det är, men T-Max 400 har väl ungefär samma hastighet som tri-x (har inte använt tri-x) så om det är den (även kallad TMY) ska det funka, åtminstone med TMax framkallare.

TMax RS (den självförnyande) ska också gå, men vad jag förstått är TMax (utan RS) bättre för pressning.

Kodaks datablad för svartvit kemi finns på
http://www.kodak.com/global/en/professional/products/chemistry/filmBWmain.jhtml?id=0.1.16.14.30.14.7&lc=en

Kodak verkar inte rekommendera att man pressar mer än två steg med D-76. Däremot ger de rekommenderade tider för tre steg med TMax framkallare.

Tmax-400 pressad till 3200 i TMax framkallare har "suggested starting point" 9.5 min vid 24 grader.

Om det är något viktigt på filmerna kanske det är läge att ta en till och testa först.

MvH / Sven
 
Jag har pressat en T-max 400 till 800.
Jag har sökt överallt efter framkallningstid, både med D 76 och T-max developer, men hittar ingenting.

Vore oerhört tacksam om någon kunde tipsa mig om vart jag kan hitta det!


/Mattias Kling
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Hej.

Jag har pressat några tusen TMY till 3200 och enligt mitt recept (med min exponering, T-max framkallaren, förväntningar på slutresultatet etc etc) och mina erfarenheter så är tiden Kodak anger alldeles för kort.

Men jag vill ha väldigt kontrastrika hårda bilder... (se på något bild jag har upplagd här innan du lyder mina råd)

Framkalla i 15-16 min i 22gradigt var inga problem
för mig.

Lycka till

Mvh
 

Loke

Aktiv medlem
http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Här finns lite vägledning till tider, men om du har en tid o framkallare för T-Max 400 med EI 400 så är det rätt snabbt gjort att köra en testrulle exp efter 800 framkallad med en 10-15% längre tid och kolla resultatet. Utgå från det sedan när du framkallar din rulle. Det gör att man känner sig lite tryggare om det gäller viktiga bilder.

Men även om T-Max är kinkig med framkallningen så blir det nog något användbart i slutändan ändå ;)
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Mattias Kling skrev:
Jag har pressat en T-max 400 till 800.
Jag har sökt överallt efter framkallningstid, både med D 76 och T-max developer, men hittar ingenting.

Vore oerhört tacksam om någon kunde tipsa mig om vart jag kan hitta det!


/Mattias Kling
Står väl inne i filmkartongen?

Har ett snyggt inplastat schema på det här hemma men hittar det inte nu tyvärr...
 
Tobias:

Det gör det nog. Tittar på en TRI-X-kartong. Där står det tider för 1600 och 3200, dock inte 800.
Jag ska kolla i en T-max-kartong, har bara ingen tillhands för tillfället.

Tack för era svar!

Om någon skulle springa på en T-max 400-kartong - tveka inte att skriva ner tiden för 800-pressning!


Mvh/Mattias Kling
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Ok, kanske inte står iso 800.

Men det är bara ett stegs pressning så det är ju inte så mycket.

Om tiden för iso 400, 1600, 3200 står så är det väl bara att testa en tid mellan iso 400/1600?

Mvh
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har ingen kartong framför mig nu, men vill minnas att Kodak rekommenderar standardframkallning vid ett stegs underexponering. Så skulle nog jag göra i alla fall, för mig har Kodaks tider för TMY varit i överkant.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
jimh skrev:
Har ingen kartong framför mig nu, men vill minnas att Kodak rekommenderar standardframkallning vid ett stegs underexponering.
Det stämmer nog, börjar minnas lite nu ;-)

Lite tunna negativ (i min smak) vill jag minnas, men fullt kopieringsbara.

Jag hade lagt till lite tid, men jag vet inte hur du har exponerat Mattias.

Mvh
 
Jag har fotat inomhus, lite halvtaskigt ljus med en spot på objektet.

Tog 10-15 bilder med lite olika tider så någon borde väl bli OK.

Jag testar att framkalla enligt tid för 400 så får jag väl se hur det blir. Jag lär mig väl något på kuppen.

Återigen, tack för alla svar!


Mvh//Mattias Kling
 

orjanc

Aktiv medlem
kul att se att min gamla tråd har fått nytt liv. Tänkte bara meddela att jag aldrig fick någon rättsida på tiderna när jag skulle soppa rullarna utan ringde till Prolabbet som åtog sig att framkalla. i efterhand var det tur eftersom negativen kom tillbaka i princip helt genomskinliga. Detta berodde dock inte på framkallningen utan på taskig exponering. Så kan det gå när man höftar tider i kolmörker.
 

paco

Aktiv medlem
Jag vill inte starta en ny tråd så jag lägger min fråga här.

Vad är lägsta känsligheten som P3200 klarar av bra? På Massive dev chart finns tider för 100 (kollade bara Xtol), men vad blir nackdelen med det här?

Om någon har exempelbilder så..
 

paco

Aktiv medlem
Jag har inga planer på att testa (annat än 3200 med olika framk.tider). Tyckte bara det var konstigt med tider för ISO 100 för en såpass snabb film. Den ligger väl på 1000 eller mer i känslighet.
 
ANNONS