Annons

Kamera vid långfärdskridsko

Produkter
(logga in för att koppla)

Viberg

Medlem
Skridsko-säsongen börjar att närma sig!! Kameran i ryggsäcken i den vattentäta säcken ger inga bilder. Kameran på magen/handen vid en plurrning blir dyrt. Hur gör man?
 

Anders Å

Aktiv medlem
Undvik...

...att plurra!
Köp dig en enkel manuell kamera (helst utan elektronik om du ska simma med den) med ett bra objektiv, typ zoomobjektiv.
Sätt in en bra diafilm -> allt klart :)

/Anders
 

oloan

Aktiv medlem
Teckna en drulleförsäkring

täcker oftast upp till 15000. Se till att försäkringsbolaget värderar kameran lika högt som du innan du simmar med den. Kostar såklart några hundra i självrisk att ramla i.

/Olle
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Jag använder en Olympus My-400 i undervattenshus. UV-huset har även fördelen med att ge större knappar så man behöver inte ta av sig vantarna hela tiden.

UV-hus finns till massor av digitalkompakter har jag sett, bla då Olympus.

/ JOhan
 

divander

Aktiv medlem
Det finns även påsar som är lite mer "universal" i olika storlekar som man stoppar kameran i. De är inte speciellt dyra men klarar ändå att doppas (men inte att dyka med). Däremot kan det nog vara bra med det stötskyddet som ett riktigt undervattenhus ger när man druttar i och slår emot iskanten.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag har en Contax T3 ovanpå axeln i en liten väska, möjligen i en plastpåse. Det är en viss risk, men min plurrningstatistik talar för att den bör klara sig minst 10 år till. Ett digitalt alternativ kan var nya Olympus my-mini med uv-hus.

/Staffan
 

polarhund

Aktiv medlem
Vattantät väska

Såg att du har en 300D så då kanske du vill kolla in Ortliebs vattentäta väska Aqua-Zoom som det går att fästa framtill på bröstet med hjälp av en extra sele. Dock kanske priset är lite högt någonstans runt tusenlappen har jag för mig. Själv använder jag nuförtiden en liknande väska och bröstsele från LowePro. Den varianten funkar väldigt bra vid vandring i knepig terräng och skidåkning, så skridksoåkning borde inte vara något problem med Ortliebväskan.


/Jesper
 

Bilagor

SirLance

Medlem
Jag tänker ta med min kamera ut på isarna i vinter, kanske inte på de första nyisarna där jag medvetet chansar lite för att få bra åkning, men är det säkra isar så ser jag det som att kameran är till för att användas och då får det bli lite chansningar.
Jag skulle inte rekommendera en väska fastspänd över bröstet vid skridskoåkning. Generellt gäller att man ska ha så lite saker det bara går på bröstet/magen. Om man går igenom så finns det annars stor risk att man hakar i mot iskanten och inte kommer upp. De flesta skridskoryggsäckar förskjuter ju t.o.m. spännet på midjebältet åt sidan av detta skäl.
/Anders som frivilligt provat att plurra och ta sig upp.
 

Viberg

Medlem
Vattentät väska är nog det bästa sättet. Fast att låta bli att fästa den på magen. Jag vet skridskorävar som vid plurrning håller upp kameran och låter någon ta den innan man själv tar sig upp. Tror dock inte att jag vågar göra så med en dyr kamera.

En liten kamera på axeln är nog oxå ett bra alternativ. Ryggsäcken håller uppe axlarna så att kameran troligen inte blir så blöt. Får helt enkelt skaffa en digital kompakt oxå.
 

Stadan

Aktiv medlem
Jag har inte hittat den optimala lösningen. För den lilla digikompakten har jag prövat en liten vattentät väska fastsatt på ryggsäckens axelband ovanpå axeln. Men för min systemkamera har jag använt en Ortlieb vattentät axelväska, vilket är lite klumpigt och känns inte helt säkert. Spänn inte fast väskan på magen/bröstet. Har man tagit sig upp ur en vak så vet man att framsidan ska hållas så ren från prylar som möjligt. Alternativ till vattentät väska är att hela dagen åka bakom en åkare vars iskunskap du litar på...

Min plurrstatistik visar att jag plurrar sällan, så kanske är helt enkelt en försäkring en bättre lösning.
 

divander

Aktiv medlem
Skulle det inte fungera med en vattentät magväska från ex. Ortleib, men med snabbkoppling som enkelt spänns loss vid plurrning? Väskan flyter ju så det borde inte vara något problem med den.
 

Stadan

Aktiv medlem
divander skrev:
Skulle det inte fungera med en vattentät magväska från ex. Ortleib, men med snabbkoppling som enkelt spänns loss vid plurrning? Väskan flyter ju så det borde inte vara något problem med den.
Kan rekommendera att plurra i övningssyfte. Dessutom läcker den Ortlieb jag har lite, särskilt om man trycker ned den under vattenytan. Men huvudpoängen är att när du ligger där i vaken så vill du inte ha något som du ska spänna loss. De flesta plurrare reagerar rationellt, men inte alla. En viss andel gör irrationella saker, det gäller att det finns någon som kan skrika instruktioner till dig. Sätt inte fast någonting på magen eller bröstet.
 

Matz

Medlem
UNdvik att ha något som kan störa dig om du har "plurrat" och måste ta dig upp! Jag har själv plurrat ganska dramatiskt (slutade på Karolinska med 33 graders kroppstemperatur). Jag hade som tur var ingen kamera på magen, men hade jag haft det hade den definitivt varit i vägen! Jag väljer att ha kameran i en vattentät säck och ta ur den vid fototillfället. Om jag fryser om fingrarna då så är det ett "litet bekymmer". Jag har några dia från isen som jag tänkt scanna in, dom kommer så småningom.
 

skrinnare

Aktiv medlem
Jag använder en ortlieb aquazoomväska när jag åker skridskor. Med lite god vilja går det att trycka ner min Canon D60 i den, men det är på det berömda.

Är isen bra, dvs tämligen säkert bärig och sprickfri så jag varken riskerar fall eller plurr så åker jag med kameran i näven. Åker man i grupp finns inte tid att stanna för att ta fram kameran när något intressant dyker upp. Jag brukar dock åka lite återhållsamt än vanligt när kameran är uppe, vill ju inte gärna plurra med den.

På mer osäker is (råkar, lösa flak etc) ligger kameran i väskan som sitter på höger höft, och inte borde utgöra något problem vid uppstigning på någorlunda fast is. Jag kan ta upp och stoppa ner kameran i farten vid behov.

Är det riktigt stor plurrisk åker hela kameraväskan ner i ryggsäcken. Jag vill inte ha en minsta risk att den är ivägen vid ett plurr med risk för lång isbrytning.

Blir ju helt andra bilder om man kan ta dem i farten än om man gör det stillastående. Lite risker (för kameran) får det vara värt att för att kunna ta bra skridskobilder.
 
ANNONS