Annons

E-300, ingen som vet något?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Den skall komma i november,men är fn. inte prissatt. Detta var det svar jag fick från Olympus, nere på mässan.

Jag skulle tro att den hamnar i 300D/D70's prisklass.
 

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Varför E-300?

Jag har funderat en del och konstaterat att nu är E-300 på gång. Frågan jag ställer mig är. Varför skulle man välja E-300 och ine typ Canon 20d? 4:3? Vilka fördelar?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fördelarna med Olympus system är att det är helt konstruerat från grunden. All optik ger en rakare strålningsgång, vilket gör att ljuset träffar sensorn rakt framifrån (optimalt). Dessutom är E-300 en liten trevlig skapelse. Den kommer förmodligen att ligga närmare EOS 300D/D70 i pris än 20D dessutom.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Fördelarna med Olympus system är att det är helt konstruerat från grunden. All optik ger en rakare strålningsgång, vilket gör att ljuset träffar sensorn rakt framifrån (optimalt).
Fördel på pappret kanske, knappast någon fördel i praktiken (bildresultatet).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Har du sett bilder från E-300 Kim???

Problemet med vidvinkeloptik på DSLR är att ljuset träffar dioderna i så snäv vinkel att de kan skuggas av konstruktionen på sensorn (eftersom dioderna sitter i små "fack".
 

sagan

Avslutat medlemskap
Inte från E-300, men väl från E-1...som använder samma system och objektiv.

Att E-300 kommer ha mycket mer brus än konkurenterna kan vi utgå ifrån då ISO 400 är högsta ISO-talet i normalläget och ISO 1600 är max i pressat läge.

8mp på en 2x sensor kommer ge väldans små pixlar med mycket brus och låg dynamik.
 
Senast ändrad:

Christer E

Ny medlem
Priser på Olympus e-300

Eftersom jag skall köpa en digital systemkamera, så har jag tittat på tänkbara inköpsställen och priser för några intressanta kameror. Jag har ännu inte sett något ställe i Sverige, som har angett pris på E-300, men TechnikDirekt i Tyskland www.technikdirekt.de säljer kameran inkl objektiv 14-45 för 8909:- (omräknat med euro=9,10). Jag har tidigare köpt digitalkamera från TechnikDirekt och det har fungerat bra....
Olympus "digitala" telezoom kommer, enligt uppgift, att prissättas till ca 2000:-
 
ANNONS