Annons

problem med framkallning av T-max 100

Produkter
(logga in för att koppla)

eddo

Medlem
jag skulle försöka mig på att framkalla mina T-max 100 rullar manuellt för ett tag sen.

efter jag var färdig hade jag en lila ton över negativen vilket jag läst inte är någon fara.
men det som förundrar mig är varför ena sidan av negativen är matt. väldigt matt.
jag har inte gått in i mörkrummet och försökt kopiera något än men min scanner klarar ej av att scanna dom.

har någon nån aning om vad jag gjort fel eller om det bara är scannern som är dålig?

tacksam för svar // Fredrik
 

aleklint

Aktiv medlem
Den lila tonen beror på dålig fixering. T-max filmerna behöver lite längre tid i fixet för att bli av med den lila tonen.
Emulsionssidan är ju matt, ja lite reflekterar den ju men den är ju mattare än den andra sidan.

Vad händer när du scannar filmen då?
 

svengr

Aktiv medlem
Det verkar inte normalt, mina negativ blir varken matta eller lila.

Jag skulle misstänka fixeringen om filmen inte blir genomskinlig. (Den lila tonen betyder också, enligt Kodak, att fixerbadet är på väg att vara förbrukat.)

Det är ju enkelt att kolla om fixeringen funkar: Ta en liten bit film och lägg i fixet och se hur lång tid det tar innan den klarnar. (Tumregeln är sen att dubbla denna tid när du fixerar "på riktigt").
Det borde ta ett par minuter.

MvH / Sven
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Det är samma sak med Tri-X matt på ena sidan, det är emulsionssidan. Jag har bara antagit att det ska vara så, det blir nämligen lika dant för mig.
ska det inte bli så ?
Hmm, mitt fixa är alldeles nytt, antar att det så innebär att det är dåligt blandat och att det behövs mer fix. Kan man bli av med det lila sticket när man redan har fixerat en gång ?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Ha i längre istället för att öka blandningen av fix.
Det går att fixa om.
Det lila försvinner gradvis med tiden och det påverkar inte dina bilder på något sätt.

/Henri
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
hade i rullen i 2 minuter, när jag sedan testade med en liten stump blev det genomskinligt på under 1. Men det blev fortfarande lila. Ska testa att hälla på lite extra fix i blandningen.
 

svengr

Aktiv medlem
Jo, emulsionssidan är ju mattare, men jag skulle fortfarande inte kalla den matt, men det är ju förstås en definitionsfråga.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jag fixar i 15 minuter och ändå fick jag problem med förra rullen och fick fixa om.
Fixen blir egentligen dålig rätt snabbt utan stoppbad, men oftast fortsätter man använda den ett bra tag ändå.

/Henri
 

Holtin

Aktiv medlem
Hur länge man skall fixera är mycket en smaksak, för kort är inte bra och inte för länge heller. Jag fixerar i regel mellan 10 och tolv minuter beroende på hur gammalt fixet är.

Har aldrig haft problem av detta, mina filmer blir fina.

För övrigt använder jag mig av stoppbad.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Med frächt Tmax fix (kodak rekomenderar 2-5 minuter, beroende på hur mättat fixet är) efter 5 minuter har man fortfarande violett ton i basen.

Efter ordentlig sköljning är tonen ALLTID borta för mig. Jag tror inte Kodak är så off i sina rekomenderade fixtider.

Jag framkallar i T-max (1+4) men betydligt kortare än kodaks rekomenderade tider (5min 30s i 22 grader med agitering med fem inversioner under fem sekunder varje minut, för normalframkallning)

Stoppar i svag ättiklösning (10ml ättiksprit till 3,25 dl lösning) (konstant agitering i 30s).

fixar i 3-6 minuter beroende på hur många rullar som gått genom fixet (konstant agitering 30s därefter 5 inversioner under fem sekunder var trettionde sekund)

sköljer i långsamt rinnande vatten i 20-30 minuter med total tömning av vatten lite då och då. Tätare tömningar i början.

Så gör jag och det funkar ypperligt för mig
 
Senast ändrad:

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
jag sköljde mina neg i ca 20 min, tycker att det borde räcka. Är det någon skilnad på färg neg och SV i hur emulsionen sitter fast i neget? Kollade nämligen på några som jag hade skickat in till labben och skilnaden är stor. Färgnegget kan man inte se var emulsionssidanär medan det syns tydligt på SV.

Jag använder också stoppbad, kodaks egna till och med, inget hemma kok ;)
 

Estethia

Aktiv medlem
t-max är en lite lila film. det är inget konstigt.
är den mycket lila är det mer fixtid som behövs.
när jag kör fixtest med remsa från t-max så brukar jag tredubbla tiden istället för att dubbla som med andra filmer.

emulsionssidan är betydligt mattare än ovansidan som är mycket blank.
att din skanner inte klarar av det måste bero på nåt annat.

färgneg har jag för mig är helt annorlunda.
emulsionssidan på alla mina färgneg är iaf inte matt som på s/v film.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
På svartvit film är det silverkristaller som ger gråskalan. I färgfilmen fäster först ett pigment vid silvret varefter silvret sköljs bort.

(det är också därför automatisk dam/repborttagning via en IR kanal fungerar med färg men inte svartvitt, när man skannar film)
 

Urr

Aktiv medlem
Jag gillar inte alls T-Max filmerna.

Just p ga av de ska fixeras dubbelt så lång tid. Enligt Kodaks rekomendationer. Det finns ett särskilt skikt på filmen som måste tvättas bort av fixet och det tar extra tid. Ljusgårdskikt tror jag det kallas. Dessutom smutsas fixet av det, vilket minskar fixets kapacitet.

Nu finns det ett särskilt fix till just T-max men för oss som är glada amatörer är det väl bättre att köra med ett alroundfix både till film och papper. Så jag har gått tillbaka till att använda Tri-x eller ännu hellre Fuji Neopan 400.
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
jag har nu testat att fixa lite längre 5-7 min och skölja längre tid 20-30 min och det hjälpte! nu är mina neg dels blankare och klarare.
Tack alla!
 

timeUnit

Aktiv medlem
Kalle,

du kan testa med att

1) Köra "presoak" i 1-5 minuter innan framkallaren. Fyll dosan med 20-gradigt vatten. Vänta ca 1 min. Häll ut. Är vattnet mycket lila, upprepa tills vattnet är hyfsat klart.

2) Efter fixet, fyll dosan med 20-gradigt vatten, låt stå i ca 5 minuter, häll ut. Är det väldigt lila, upprepa i gång. Efter detta kör du HCA och sköljer som vanligt.
 
ANNONS