Annons

Vacum pump

Produkter
(logga in för att koppla)

dwargert

Aktiv medlem
Har en fundering över förvaring av kemi. Vätskorna håller ju sig som bekant längre om de inte utsätts för syre.
Vore smidigt att kunna pumpa ut luften, kom att tänka på nåt som morsan brukar ha till vinflaskor. Är nån liten pump och någon gummikork man stoppar på flaskorna. Nån som testat detta till fotokemi. Känns som en billig lösning som borde kunna funka.
 

gameburg

Aktiv medlem
Tror systembolaget säljer en vinkork av gummi med medföljande vacumpump som kanske fungerar.
Funkar utmärkt till vin i alla fall;-)
andra ställen som kan tänkas ha:

teknikmagasinet
clas ohlson

lycka till!

mvh
Patrik
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det bästa vore att ersätta luften i flaskan med exempelvis kvävgas. Det ska visst finnas någon gas speciellt för ändamålet.
 

Gatufoten

Aktiv medlem
Kanske pumpen kan vara användbar till annat också, om det skulle behövas :)


Fylla på glas- eller plastpärlor i flaskan så vätskan alltid når upp till korken.
 

m_emilsson

Aktiv medlem
bälgflaskor är väl ett alternativ!
de trycks ihop och minimerar männgden luft/syre i flaskan...

finns på clas ohlson (om de inte har slutat sälja fotoprylar)

mvh micke
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Mikaels förslag med bälgflaskor är ett utmärkt alternativ och dessutom ganska billigt. Om man föredrar glas framför plast som material i flaskorna kan man väl göra som jag har för mig att Ansel Adams gjorde. Han fyllde på flaskor med glaskulor allt eftersom han tömde dem på kem. På så sätt kunde han ha minimalt med syre i flaskan. Glaskulor kan inhandlas hos välsorterad leksakshandlare.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Bälgflaskor kan vara bra för kortare tids förvaring av kemikalier. Men plasten andas, och släpper in syre sakta men säkert.

Vacuumpump borde fungera.

Jag använde Tetenal Protectan och glasflaskor.

Glaskulor fungerar, men det blir ju lite bökigt att behöva ta ur dem och rengöra dem, och mellanrummet mellan kulorna gör det lite svårt att se exakt hur mycket vätska det är kvar i flaskan.
 

martim

Aktiv medlem
Enligt min erfarenhet funkar inte vacuumpumpen särskilt bra på vinflaskor, då den inte är tillräckligt effektiv för att göra någon större skillnad.. jag antar att skillnaden inte blir så stor när det gäller kemi heller...
 
ANNONS