Annons

Kompensationsframkallning med TriX och Rodinal?

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Har numera övergått till att framkalla TriX film i Rodinal istället för D76, och undrar om det finns någon som har tider för att kompensera för kontrasten för denna kombination? Jag har varken tid eller ork att göra en egen kalibrering, och hoppas att någon annan har gjort detta.. =)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tja, bara du är medveten om att du får korn stora som knytnävar med den kombinationen så... Kolla in The Massive Dev Chart, där lär de ha ett antal kombinationer av TriX och Rodinal. Annars får du väl korta tiden en eller ett par minuter och göra ett grovtest.

Edit: Riktigt läckra bilder i ditt album "Mänsklighetens spår".
 

martim

Aktiv medlem
Tack för tipset.. har kollat länken förut, men de har bara minusframkallningstider, jag behöver plusframkalla också...

Angående korn, så är det i mitt fall just nu inte ett minus, utan snarare en fördel, plus att vad jag har förstått så är det inte storleken som förstärks, utan kornen blir "skarpare"..

Tack för berömmet!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Precis Martim.. Kornen blir skarpa..

Det finns en massa snick-snack om Rodinal som ganska många dessvärre verkar gå på - utan att själva testa..

Finns det verkligen inte både grova plus och minustider på devchart eller har jag drömt i nattmössan? Du måste nog däremot testa dig fram för att hitta din spädning och din tid..för att verkligen förfina processen.
 

mange78

Aktiv medlem
Kornen blir bara vackrare skulle jag vilja säga. Vill man inte ha synliga korn förstår jag inte riktigt grejen med att använda 400 film, om man inte behöver en snabb film då vill säga. Man får helt enkelt hitta en framkallare som tecknar kornen snyggt, och det gör verkligen Rodinal.

Följande bild är tagen med tri-x och framkallad i Rodinal. 6 min i 20 gradig vätska.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=250520

Har inte justerat kontrast något i PS på denna bild, och i mitt tycke är den inte särskilt stark och då har jag ändå använt ett orangefilter.

Mange
 
ANNONS