Annons

Pentax kameror till våren?

Produkter
(logga in för att koppla)

returner

Medlem
Läste någonstans att Pentax ska släppa en digital slr som ska vara billigare än *ist DS och som ska lanseras till våren. Kan inte hitta sidan jag läste detta på och undrar om nån av er känner till detta? Den kameran ska också klara av utbytbara objektiv men bara kosta 4800 kr om jag minns rätt. Nån riktig budget version alltså.
 

quarc

Aktiv medlem
Har inte hört talas om det, men det låter som om det skulle kunna vara ett missförstånd. Pentax skall släppa en kamera (DS) som är mycket billigare än D. Lätt att blada ihop för de mindre invigda. Om du tar och översätter dollarpriset i USA till SEK så hamnar du säker där någonstan i pris.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jag har hört om det som ett rent rykte.
Jag tror inte det är speciellt sannolikt och om det blir av så är det heltenkelt en slags P&S-kamera (point and shoot - peka och skjut) med SLR-känsla.

-DS huset kommer inte kosta speciellt många tusen mer än priset du nämner, cyberphoto har huset för 6k9 (ex. moms).

(ed. plus att priset kommer börja sjunka någon månad efter att kameran släpps.)

/Henri
 

returner

Medlem
Det låter rimligt Henri. Ska bli spännande och se hur konkurransen mellan de olika slr:arna gynnar oss konsumenter prismässigt på sikt.
Tror inte det var ett missförstånd Peter, läste det på någon av de stora sidorna som en liten notis bara i förbifarten.
 

returner

Medlem
fann notisen jag läste....

På idg står det om Pentax planer att släppa en ännu billigare digital "SYSTEMKAMERA" än ist DS !! för cirka 4800 kr under nästa år.
idg: http://www.idg.se/ArticlePages/200409/14/20040914104524_MD/20040914104524_MD.dbp.asp

Det står digital systemkamera. Kan bara tolka det som att man skall kunna använda "äkta" Pentax objektiv. Detta innebär med andra ord att dom digitala systemkamerornas pris kommer allt närmare dom analoga systemkamerornas. Kanske att dom ligger på samma nivå redan om en 2-3 år.
 
ANNONS