Annons

Innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
En Canon Eos 1d MkII och ett Sigma 70-200/2,8 !! Vilken är månne den bästa inställningen då man fotar inomhus..innebandy.. Som är en jäkla snabb sport .. Och inte allt för bra belysning. Har en Sigma blixt åxå ..Tackar för alla tips ..
 

danielstenholm

Aktiv medlem
StudioG skrev:
En Canon Eos 1d MkII och ett Sigma 70-200/2,8 !! Vilken är månne den bästa inställningen då man fotar inomhus..innebandy.. Som är en jäkla snabb sport .. Och inte allt för bra belysning. Har en Sigma blixt åxå ..Tackar för alla tips ..
Kör på bländarprioritet med 2.8 och börja med ISO 1600. Blir det slutartider på under ca 1/400 så höj ISO (går väl att ändra i 1/3 steg?) till det ligger på runt 1/400-1/500, vilket behövs om man inte vill få rörelseoskärpa (vilket i och för sig kan vara snyggt i vissa situationer också)

Mvh

Daniel
 

StudioG

Aktiv medlem
Re: Re: Innebandy

danielstenholm skrev:
Kör på bländarprioritet med 2.8 och börja med ISO 1600. Blir det slutartider på under ca 1/400 så höj ISO (går väl att ändra i 1/3 steg?) till det ligger på runt 1/400-1/500, vilket behövs om man inte vill få rörelseoskärpa (vilket i och för sig kan vara snyggt i vissa situationer också)

Mvh

Daniel
Hejsan !! Men om ja kör på Iso 1600 bli inte bilderna lite väl gryninga då ifall ja ska andvända dom på en hemsida ? Kan man inte köra på Iso 640 typ.. Om man andvänder blixt ??
 

Joel Marklund

Aktiv medlem
Allt beror på belysningen. Taskig belysning i en hall, då har man inget val än att skruva upp till 1600 ISO.

Men annars går det helt säkert att fota ner till 1/200, bara du är lite stadig på handen. Det enda som får rörelseoskärpa är bollen.

Alltid bländare 2,8, gärna en tid mellan 1/400-1/500. Men som sagt, ner till 1/200 fungerar.
 

danielstenholm

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Innebandy

StudioG skrev:
Hejsan !! Men om ja kör på Iso 1600 bli inte bilderna lite väl gryninga då ifall ja ska andvända dom på en hemsida ? Kan man inte köra på Iso 640 typ.. Om man andvänder blixt ??
Var det inte en 1D mk II du hade?
Det är ju grymt lågt brus på ISO 1600 med en sån, och sen så minskar du ju storleken på bilden, vilken gör att lite av bruset försvinner.
Du får väl testa själv hur mycket brus det blir på ISO 1600...
 

Bjorre

Avslutat medlemskap
Jag fotar väldigt mycket innebandy med min 300D och att köra ISO800 med den det är ju som att spraya bilderna med korn :D inte helt optimalt, men det krävs för att få till 1/320 som är lägst enligt mitt tycke att fota innebandy, för att inte få allt för mkt oskärpa på fötterna. Fast då har jag ju tyvärr en lite sämre glugg, som oftast ligger på f/4
 

ekequist

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har fotat och fotar fortfarande väldigt mycket innebandy på elitnivå. Björn, du måste vara väldigt lyckligt lottad som fotar i hallar som tillåter ISO 800, f4 och 1/320.:) De flesta hallar jag stöter på ger ISO 1600, f2 och 1/200-1/320.

Vet inte hur stort du ska använda bilderna Glenn, men om du bara ska använda dem på web i måttlig storlek kan du lugnt använda ISO 1600. Om jag vore du skulle jag satsa på en EF 85 1,8 USM till din kamera. Den ger ganska lagom brännvidd för innebandy och har bra ljusstyrka och snabb fokus. Ännu hellre skulle jag köpa en EF 135 f2 USM till innebandy, det vore helt oslagbart. Tyvärr tillverkar inte Nikon någon sådan, men ni Canonanvändare har en drömglugg för inomhussport i 135:an.

Om du inte har alltför långt till hallen där du ska fota är bara för dig att knalla ner till hallen och mäta upp ljuset med din utrustning. Ta några provbilder för att kunna gå hem och utvärdera vitbalans, exponering och brusighet och sen göra en slutsats om vad som funkar för dig.


Lycka till!

/Martin
 

Rudestroem

Aktiv medlem
Blixt bör definitivt undvikas vid innebandy då detta stör spelarna på plan något enormt, detta enligt min lillebror och hans lagkamrater. Det finns även vissa domare som inte ser allt för snällt på fotografer utmed planen som fotograferar med blixt. Så det blir till att peta upp ISO några steg och köra lite längre slutartider.
 

Snö

Aktiv medlem
Någon nämnde vitbalansen, den intresserar mig.
I sporthallar är det nästan alltid lysrörsljus (hemskt enligt mig) och som sagt, vitbalansen brukar lida. Men vad ska man använda som måttstock?

I innebandy finns det en vit sarg som är användbar, men vad gör man utan den? Är et trial and error som gäller?
 

rudhan

Aktiv medlem
Jag brukar gå ner till arenan, gymnastikgolvet eller simbassängen i mitt fall, och hålla fram ett vitt papper i samma ljus som motivet är i och vitbalansera på det. Vita papper är ibland en gnutta blåtonade för att se vita ut, men det duger åt mig.
 

danielstenholm

Aktiv medlem
Jag har också testat med ett vitt papper, men då blev det nog som sämst.
Istället har jag nu testat mig fram till en bra lagom skitig vit reklamskylt som jag använder. Det gäller dock att komma ihåg vilken skylt det är... :)


/Daniel
 

AeS

Aktiv medlem
Varför inte RAW

Om du använder RAW så slipper du vitbalansera. Justeringen görs i efterhand vilket jag tycker är lättast. Själv kör jag med ISO 1600. Jag tog några bilder i helgen som gick i handbollshallen. ISO 1600, brusreducering "Ninja". Västra Frölunda IF Handboll

Blixt är lite vågat, man bör nog vara snabb i fötterna.......
 

jonascarlson

Aktiv medlem
Rudestroem skrev:
Blixt bör definitivt undvikas vid innebandy då detta stör spelarna på plan något enormt, detta enligt min lillebror och hans lagkamrater. Det finns även vissa domare som inte ser allt för snällt på fotografer utmed planen som fotograferar med blixt. Så det blir till att peta upp ISO några steg och köra lite längre slutartider.
Använd inte blixt på kameran, montera ett par blixtar högt upp i taket så löser det sig. Det är inget som spelarna störs av.

Det är den absolut bästa lösningen.
 

Snö

Aktiv medlem
Jag var och fotade lite inomhusfotboll, det var minst sagt frustrerande med ett 35-80mm 1:4-5.6 objektiv. Helt hopplöst. Jag var uppe på 1/45 slutartider. Glömde jag säga att jag inte hade något sekvensläge på kameran? Rullen är på framkallning nu, men det kändes inte bra.
 
ANNONS