Annons

Hjälpmedel för att utreda rätt exponeringstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Toba

Aktiv medlem
Hittills har jag bara sett rekommendationer på att använda provremsa och jiddra med olika tider för att lista ut vilken exponeringstid man ska använda när man kopierar.
Sedan hittade jag en pryl på nätet, en Kodak Projection Print Scale. Sökte men hittade inget om den, kan hända att jag är dum iofs...

Någon som använder sig av denna, eller någon liknande mojäng, och i så fall, är det något att ha?

Den däringa prylen hittade jag här
 

mipert

Aktiv medlem
Jag tycker metoden med provlappar fungerar bäst.

När jag kopierade som flitigast använde jag av och till en exponeringsmätare jag själv byggt.
Jag mätte mot en högdager och mätaren angav en lämplig tid för just det papper jag använde.



Kodaks skala är inte helt fantastisk.

Ett skäl är att den skall belysas i en minut och fotopapper lider, precis som film, av en reciprocitetsavvikelse som gör att svärta och kontrast ändras när exponeringen ändras.

Om du belyser i en minut, och får fram att fyra sekunder är lämpligt, kommer bilden inte se lika ut när du belyser papperet en kortare tid.
 

jpersson

Aktiv medlem
De stämmer som sagt inte till 100% men jag känner många som har en stor hjälp av dem för att komma igång.

Själv gör jag provremsor baserade på exponeringsvärden. Sedan finns det en mängd hjälpmedel som till exempel en billig exponeringsmätare från Ilford, men av någon konstig anledning så håller jag mig ofta till det enkla och manuella. Kanske för att jag har tid till det till skillnad från de som jobbar professionellt.

Jag tänkte faktiskt sticka till mörkrummet nu...
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag kör alltid med provremsor. Iofs har jag alldrig provat något annat men jag har inget behov av det heller. Provremsor är bra, man får ju en bättre bild av hur skarp bilden är, hur kontrasterna ser ut osv. Men om man har tagit en bildserie på samma ställe och med ungefär lika ljusförhållande så behöver man ju inte göra en provremsa för varje bild...

/Jeppe
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kodaks skala kan vara bra om man använder olika typer av fotopapper. Brom- och klorbrompapper ger ju mycket olika belysningstider. Man kan använda kodakskalan för att få ungefär tid, och sedan finjustera med testremsor.

Jag använder dock bara testremsor, och det kan gå åt ett antal...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en analysator från HAUCK, men måste erkänna att jag inte riktigt har förstått mig på den.

Men det kommer kanske
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ilford EM10 exponeringsmätare

Jag har fått överta en sådan här exponeringsmätare från Ilford som nämns tror jag (Ilford EM10). Den har en vridbar skala från 0 till 100 och tre dioder två röda och en grön emellan (som med största sannolikhet anger över/under- eller korrekt exponering). Frågan är om skalan är i sekunder och i så fall vad den är kallibrerad efter (apparaten är märkt "calibration no 24")?

Eller är det helt enkelt så att man får kallibrera den mot sitt papper för de kontraster och dagrar man är intresserad av och göra en tabell över mätvärdena?

En sådan här apparat verkar användbar om den bara är stabil. Iallfall för att ta fram en grundbild att fundera över efterbelysningar justeringar etc. Hur jobbar man bäst med den?
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Du måste kalibrera den mot din proces.

Jag använder den på följande sätt:

Gör en riktigt bra bild med det papper du skall testa.
Sätt mätaren ( i totalmörker) mot en referensyta, jag använder en ljus yta där jag precis ser detaljer. Vit skjorta, snö eller moln kanske.

Vrid ratten tills den gröna lampan lyser, nu är mätaren kalibrerad för det papperet med den exponeringstiden.

När du sedan skall göra en annan bild, sätter du mätaren på ett område som är samma som referensen.
Vrid bländaren tills grön lampa lyser och belys med samma tid som testbilden.

Mätaren fungerar bra, jag har använt en sådan när jag kopierat fram pressbilder i mängder på kort tid.
Nackdelen är att jag måste ändra bländaren, istället för tiden som är fast. Det är dumt.
 

jpersson

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Frågan är om skalan är i sekunder och i så fall vad den är kallibrerad efter (apparaten är märkt "calibration no 24")?
Den mäter ljus och du kan använda den på flera olika sätt.

Kalibreringsvärdet är användbart. Gör en kopia så att det värdet blir svart och notera tiden. Sedan kan du använda den färdiga kopia som referens och notera mätvärden för andra intressant punkter på gråskalan. Sedan är har du bättre koll på det pappret.
 
ANNONS