Annons

Två skannrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Luke

Aktiv medlem
Jag har en Nikon LS-8000 inkopplad via firewire
och ska koppla in en enklare flatbäddare via usb.
Sist jag försökte så krockade drivrutinerna på något vis och jag blev tvungen att ominstallera Nikon-skannern. Är det någon som har erfarenhet av detta problem?

/Lukas
 

Jeppe

Aktiv medlem
Knappast drivrutinerna som strular, utan möjligen så att datorn lägger flatbädden och filmscannern på samma IRQ (anropsadress). Pröva med att stänga av Plug n play och själv tilldela en ledig IRQ-plats.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kan vara att den ena drivrutinen modifierar twainramverket. Prova att installera dem i omvänd ordning och se om det funkar.

Irq och sånt kan jag befriande lite om men det borde väl knappast ha någon inverkan eftersom den ena var usb?
 

Maverick

Aktiv medlem
IRQ är besvärande ofta anledningen till att olika hårdvaror krockar. Kolla om det går att sätta IRQ manuellt utan att stänga av plug...

Ett problem jag råkade ut för på min fars dator var att en liten äldre HP-scanner ersatte USB-drivrutinerna i ett Windows ME operativ. Följden blev att nästan ingenting fungerade. Det var väl i stort sett bara skärmen som inte gick på USB. Slutade med om installation av operativet, lite handpåläggning vid nästa installation av scannern.

I detta fall gissar jag trots allt på att det är IRQ som krockar. IRQ används för avbrottsförfrågningar(InterruptReQuest). Detta för att man som användare ska kunna avbryta datorn genom att t ex röra på musen. Ju lägre IRQ destå högre prioritet. Således ligger tangentbordet på IRQ 0 eller 1, minns inte riktigt. Av någon anledning så tror jag att även skärmen har en IRQ trots att man sällan kan mata in data till datorn via den.

/Maverick
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kan bara nämna att min Parallellscanner inte funkar att scanna med efter att jag har gjort en utskrift med min skrivare (som är kopplad till USB). Twainen klarar inte av att skilja USBn från Parallellporten. dvs den tror att där ligger utskrifter, när det i själva verket ligger på USBn.. Så det där med USB är inte helt lätt i kombination med annan hårdvara.
 
ANNONS