Annons

moms o skatter från tyskland?

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
Hur funkar det med moms o skatter när man beställer från tyskland?

Slipper man tysk skatt?

Slipper man svensk moms?

Slipper man tullavgifter?

Tack för svar / schmunk
 

hanspahlen

Aktiv medlem
Vi är med i EU, så du betalar tysk moms, ingen svensk moms, ingen svensk tull.
Man kan handla fritt från alla länder som är med i EU, det enda extra du måste betala förutom priset i Tyskland, är alltså frakten hit.
Gäller dock ej sprit, vin och tobak, som tullen slår ner på vid privatimport. Men allt annat är OK.
Lycka till!
 

Toba

Aktiv medlem
Hur är det med Norge då?
De är ju utanför EU men med i Schengen och ESS, väl....?

Funderar ev. på att handla en kamera i Norge :)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
hanspahlen skrev:
Vi är med i EU, så du betalar tysk moms, ingen svensk moms, ingen svensk tull.
Man kan handla fritt från alla länder som är med i EU, det enda extra du måste betala förutom priset i Tyskland, är alltså frakten hit.
Gäller dock ej sprit, vin och tobak, som tullen slår ner på vid privatimport. Men allt annat är OK.
Lycka till!
Njae, det var väl inte alldeles rätt.
I princip har du rätt men ett undantag finns som kan kosta en slant.
Företag som säljer mycket till Sverige (kommer inte ihåg gränsbeloppet) måste lägga på mellanskillnaden till svensk moms på sina priser vid postordeförsäljning hit.
T ex www.globetrotter.de gör så och flera andra.
 

barret

Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Njae, det var väl inte alldeles rätt.
I princip har du rätt men ett undantag finns som kan kosta en slant.
Företag som säljer mycket till Sverige (kommer inte ihåg gränsbeloppet) måste lägga på mellanskillnaden till svensk moms på sina priser vid postordeförsäljning hit.
T ex www.globetrotter.de gör så och flera andra.
Va?! Är du helt säker? Jobbar i transportbranschen(FedEx) och har aldrig hört talas om det. Antingen betalar man moms i ursprungslandet eller i Sverige. Inte att ursprungsland korrigerar sig för att passa Sverige....
 

Megapolare

Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Njae, det var väl inte alldeles rätt.
I princip har du rätt men ett undantag finns som kan kosta en slant.
Företag som säljer mycket till Sverige (kommer inte ihåg gränsbeloppet) måste lägga på mellanskillnaden till svensk moms på sina priser vid postordeförsäljning hit.
Öhh, va?
Det där låter inte riktigt rätt. Det finns mig veterligen inte någon övre gräns för hur mycket man får handla för. Hela idéen med EU är frihandel innom den interna marknaden. Har en vara sålts i ett EU land så får den fritt föras till annat eu-land och där fritt konsumeras eller säljas vidare. Inga extrakostnader, tull eller liknande krusiduller (i princip, det finns fortfarande ett litet antal saker som de enskilda länderna fortfarande får begränsa, sprit i Sverige t.ex)

Eller har jag totalt fel? Kan du kanske hänvisa till varifrån du fått infon. Hittade inget på den hemsida du länkade till.

Om företet du hänvisar till justerar upp sig till svensk moms så tar dom högst sannolik mellanskillnaden i egen ficka...
//
 

MickeE

Aktiv medlem
Företag inom EU ska ta in svensk moms ifall de säljer för mer än 200.000 per år till Sverige. Engelska Amazon har tex. gjort så i flera år.

Jag hittade i brådskan inget om det på tullverkets sida men det nämns här. Här går det också att se att engelska Amazon tar ut mottagarlandets moms när man beställer utanför England

/Micke

[Sedan skiter ju de flesta mindre företag i detta eftersom det bara blir en massa byråkrati för dom. Det borde dessutom vara omöjligt för Sveriges skatteverk att kolla om tex Günthers fotohörna i Bremen säljer för mer än 200.000 till svenskar.]
 

Megapolare

Aktiv medlem
MickeE skrev:
Företag inom EU ska ta in svensk moms ifall de säljer för mer än 200.000 per år till Sverige. Engelska Amazon har tex. gjort så i flera år.
Oj, det var en överraskande nyhet. Har precis plöjt igenom en bok omfattande 1200 sidor om EU-rätten, men kan inte minnas att det nämns annat än lovord om den gemensamma marknaden och hur den skall uppnås... Kanske risk för flopp på tentan om en vecka? :)

//
 

MickeE

Aktiv medlem
Aaarghh.. Varför satt jag och letade på tullens webbsida istället för på skatteverkets webbsida?? Här finns mer information. Dessutom står där att gränsvärdet till Sverige är 320.000. Jag vet inte vem som har rätt, men jag kan väl tänka mig att skatteverket borde ha mest koll...

/Micke
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Fri handel inom EU, tjaah inte förvånad att moms läggs på o konsumenten går bet på fördelarna med den stora marknaden..

Snacka om konsten att koka en groda alltså det här med EU...
 

MickeE

Aktiv medlem
Jo, nere i europa spelar det ingen större roll eftersom momsen är ungefär lika hög i alla länder. Det är bara vi svenskar som har 50% högre moms som tjänar stort på att handla utomlands ifrån. Det skulle inte förvåna mig om det är Sverige som föreslagit den här regeln för att skydda svenska företag.

Lyckligtvis spelar det ingen större roll eftersom nästan alla företag struntar eller vet inte om den här regeln.

/Micke
 

oloan

Aktiv medlem
Hur vet säljaren i förväg om han under året kommer sälja för en summa överstigande tröskelbeloppet? Fullkomligt vansinnig regel.
 

Karlsson

Aktiv medlem
Detta med att den svenska momsen är 25% mot ex. den tyska som är 16% är ju ett bevis på hur den rödgrönröda regeringsröran behandlar svenska företag.
Snacka om att slå undan benen för Dustin, Cyberphoto & Co nu när postorderhandeln från utlandet ökar allt mer.
 

barret

Aktiv medlem
Har inte sagt att nån har fel. Säger att jag aldrig hört talas om det.... :)

Tack för den nyvunna kunskapen....
 
Senast ändrad:

Megapolare

Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Jaha, Barret & Megapolaren, hur skulle det vara om ni kollar upp saker innan ni påstår att andra har fel?
Jodå, nästa gång lovar jag att basera mitt svar på officiella fakta från rapporter skrivna endast av officiella statsorgan... :)

Ditt inlägg innehöll ju ingen hänvisning till källa för ditt påstående, så då måste man väl vara fri att fortsätta diskussionen i samma andra? Dessutom är ju själva grundpelaren med EU just FRIhandel och allt som motverkar denna brukar effektivt förbjudas av EG-domstolen... Jag gick på känsla - sorry för det.

//
 
ANNONS