Annons

Onlinekurs i Photoshop.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Det räcker ju inte bara att köpa en bra scanner. Man måste ju kunna justera levels och lite annat för att den inscannade bilden skall likna orginalet så mycket som möjligt.

David har skrivit en liten del, men jag letar efter något mera utförlig.

Undrar om någan har hittat någon bra sida på nätet som tar upp detta med diascanning och justeringar.

(Klart man kan ju läsa alla 450 sidorna i manualen, men det blir man inte mycket klokare av) :(
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo fast jag tänkte mig mer en kurs i "Hur man får sina inscannade diabilder att bli så lika som orginalet"

Orkar inte lära mig hela rubbet... inte just nu varje fall, så jag tänkte mig detta först, så kan man utvecla sig sedan..

Fast den verkar ju bra David...
 

mipert

Aktiv medlem
Jag vet inte vilken skanner du har och hur hemma du känner dig med bildbehandling och datorer.

Det kan vara bra att veta att om man tycker det är svårt att ställa in kurvor och sådant i skannern, en del har inte så lysande gränssnitt, kan det vara bäst att skanna in med högt bitdjup. Se exempel på hur det ser ut i min Epson 2450 nedan.

Du skannar då in med rejält många nyanser av färger som du justerar i Photoshop i stället.

Om du inte kan välja att skanna in med mer än åtta bitar per kanal så är det bäst att göra justeringar i skannerprogrammet.

Kan du skanna in med 12 eller 16 bitar per kanal går det lika bra att skanna in utan några justeringar alls, nollställd skanner, och justera i Photoshop.

Kanske var det inte denna typ av råd du önskade men lägg det på minnet tills du känner dig säkrare.
 

Bilagor

Jeppe

Aktiv medlem
Tackar för den informationen. Jag har investerat i en Minolta Dual Scan II, vet inte hur det medföljande programmet är. Men jag har hört att Vuescan ska vara bra.
 

kaw

Aktiv medlem
Den bästa info jag hittat är Stefan Ohlssons artikel "Digitalt arbetsflöde" på www.sfoto.se/f/praktisk_teknik. Här på fotosidan har Ingemar Edfalk skrivit artikeln Bildinläsning.

Jag tycker det är struligare än det beskrivs att mäta RGB-värdena i bildens mörkaste partier. Det varierar så pga bruset (trots att jag väljer medelvärde för 5x5 pixlar).

Om bilden bara ska visas på webben borde den inte behöva specialbehandling. Det skulle räcka med några standardprocedurer (för mörk bild, bild med ljus himmel, bild utan himmel, osv). Har man samma skanner och programvara borde det gå att dela med sig av dessa procedurer!

Jag har den gamla Minolta Dual-skannern och är nyfiken på om någon lyckas bättre än jag, eller så kan jag kanske bidra med några "standardprocedurer".
 

NiklasK

Aktiv medlem
Kan man ladda hem scannerprogram från nätet som är bättre en det till min Canon fb310??
 
ANNONS