Annons

Ramar 50x75????

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
50x75 cm
Nån som har koll på firmor som säljer ramar / passe partout / glasskivor eller liknande i denna storlek???
Priset får ej överstiga 100 kr st.
Gallerix och IKEA har ej dessa storlekar vilket jag finner jäkligt märkligt alltså..
-Jag menar det är ju standard 2:3 format och rimligen borde någon i världshistorien före mig funderat på att rama in ett förstorat foto...

Visst Gallerix kunde tänka sig att spika ihop en ram för 275 kr (inkl. moms *wooooh*), men det är ju löjligt dyrt.
Så: Nån som har koll på detta och eventuellt en websideadress eller firmananmn, ligger firman i sthlm så vor det kanon :)

Hjälp?
 

tandborstterroristen

Aktiv medlem
Du skulle ju kunna kolla på Drottningatan bok ock bild (undervåningen) - de har mycket stort urval av budgetramar.
Jag tor inte det blir lätt att hitta ramar i din prisnivå annars (275 kr för en specialgjord 50X75 ram tycker jag verkar mkt billigt - själv har jag fått förslag på typ 800 kr för en 50x70).
Passa även på att kolla in deras böcker osså - brukar kunna ha en del kul/konstig litteratur till vrakpriser.

/Tomas
 

AKA

Aktiv medlem
Ramar är ju egentligen väldigt enkla att göra själv. Beror förstås på hur dom ska se ut. Har gjort ett par själv med listvirke och geringssåg.
Vill man ha ramar i aluminium eller så blir det plötsligt svårare.
 

ogren

Aktiv medlem
Jag tycker också att det är märkligt med storleken på ramar. Standardförhållanden på foton är som redan sagts 3:2, men även 4:3 på digitalkompakterna. Ändå är det svårt att hitta ramar med något av dessa förhållanden.

Jag har hittat storlekar som 13x18, 25x30, 25x38, men bara en butik som har 20x30. Möjligen är 13x18 en 4:3-ram, men det framgick inte av informationen på ramen.

50x75 har jag tyvärr aldrig heller sett.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Tomas: Tackar för tipset :)

Andreas: Jaa visst är det konstigt? Fattar inte varför det ska vara näst in till iomöjligt att hitta dessa till ett bra pris.

Har mailat Kreatima på sveavägen då jag förstått att de fixar passepartouts i stor omfattning, ska bli spännande att se vad de tar för detta.
Hade ju dock varit skoj med en enkel svart ram + glas...
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
50x70 cm är ett mycket vanligt format. Mycket därför att alla affischer har det formatet. Hur många affischer säljs det i förhållande till de fotoförstoringar som produceras.
 

ogren

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
50x70 cm är ett mycket vanligt format. Mycket därför att alla affischer har det formatet. Hur många affischer säljs det i förhållande till de fotoförstoringar som produceras.
Bra poäng där, men jag kan inte slita mig från tanken att de flesta affischer är fotoförstoringar från början :)
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
--------------------------------------------------------------------------------
Per Fogelberg (PerFogelberg) skrev:
50x70 cm är ett mycket vanligt format. Mycket därför att alla affischer har det formatet. Hur många affischer säljs det i förhållande till de fotoförstoringar som produceras.
--------------------------------------------------------------------------------



Men snälla nån Per då vilken ton haha
Tror det görs ganska många förstoringar i det formatet. Vilken proffskamera som har det? Jaa småbildskamerorna t.ex... Används ju i större utsträckning än mellanformat vid sport och mode foto t.ex.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det är ingen fara Joakim.

Jag känner till ditt problem. Jag har själv jobbat i en ramaffär. Jag har både sålt 50x70- och 50x75-ramar. Det senare är väldigt ovanligt. Försäljningsmässigt säljs det väldigt få stora fotoramar i förhållande till mindre format. Att då dessutom ha två nästan lika stora ramar i lager är ovanligt. Jag har jobbat många år i fotobutik och de gånger folk har gjort 50X-förstoringar kan jag räkna på fingrarna.

De flesta människor accepterar att dom får beskära bilden 7% på längden.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Gött att vi redde ut det så man inte startar ett forumbråk i onödan haha

Aaah ok hmm jag som trodde att det var fler som gjorde sådana här förstoringar.
Får satsa på passepartout då misstänker jag.
Vill inte beskära bilderna eftersom att många av dem är tight skurna som det är redan.

Tackar för ditt svar :)
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag är nog fel person för att bråka i forum.

Gallerix brukar vara ganska dyra. Glasmästaren är ännu dyrare. Både brukar kunna leverera bra kvalitet. Ramlist kostar från 50 kr/meter och uppåt.

Det går att beställa ramlist i aluminium i halvfabrikat. Då behöver du bara skaffa glas, isolering och bakkartong. Själv brukar jag köpa material från Nielsen Design. (samma som galerix).

Det värsta är att kvalitet kostar pengar. De billiga ramar som finns på ikea är oftast tillverkade av bockad plåt.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Ok ska kolla upp nielsen design också.

Joo precis kvalitét kostar pengar, men jag har lagt en budget på runt 100kr per foto gällande ram.
Kanske ser till att spika några hos glasmästare/ramverkstad men den stora merparten ska ha en billig ram för att jag ska hålla budget.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
Antinger dubbelhäftande tejp eller lim blir det till att lösa det med, ska kika på det när första ramen e klar :)
Jag rekommenderar dig starkt att redan nu fundera på hur du ska montera ihop ramen. Hur ska du hänga upp den? Tejp fungerar inte i längden. Lim går kanske bra, men det är bra om ramen går att montera isär utan att förstöra bilden. Tänk även på att glaset väger lite.
 
ANNONS