Annons

Smultronställen 2

Produkter
(logga in för att koppla)

mille

Aktiv medlem
För ett tag sedan såg jag en tråd om smultronställen där man uppmanades tipsa om bra ställen för (natur-)fotografering.

En strålande idé som jag tycker att det vore intressant att bygga vidare på. Det skulle kunna bli ett fantastiskt arkiv för fotosidan. Tänk om man skulle resa någonstans (i Sverige huvudsakligen) och tänka: "jag kanske ska ta kameran med mig (det gör man ju ändå alltid), vad finns det för bra platser i närheten av mitt resmål (eller på vägen), det är bäst jag kollar på fotosidan".

Vad sägs om ungefär följande upplägg:
Namn: Knisa Mosse
Landskap: Öland
Var: Cirka två mil norr om Borgholm, alldeles söder om byn Sandvik.
Hur ta sig dit: Med bil från Borgholm, kör väg 136 cirka två mil, skyltat in till vänster. Parkera vid den lilla parkeringen.
Kort beskrivning: En liten sjö (naturreservat) som ligger bara något hundra meter från kusten. Rikt fågelliv (fågeltorn vid östra sidan av sjön), mycket lummig omgivning och framför allt ett vackert kvällsljus i vassen runt sjön.
Djurliv: Vet inte så nog men bönderna i närheten håller med Highland Cattle (världens mest fotogeniquea ko?). Mycket rikt fågelliv.
Växter: Lövskog och ängsmark
I närheten: Mycket idylliska Sandvik ligger någon kilometer norr om Knisa Mosse. Kustvägen som går mellan Knisa och havet sträcker sig från Äleklinta i söder till Byrum i norr och är en mycket vacker sträcka. Jordhamn, ca 5 km norrut, med raukar och en gammal kvarn.



Vad sägs?

/Mille
 

gunte

Aktiv medlem
En alldeles utmärkt idé,och på utsidan.se finns redan en liknande guide till det mesta..Men kanske kan regeringen lägga in ett snabbspår till densamma..eller finns det fler förslag..
mvh/gunte..
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tycker att det är strålande idé, och hade funderat på detta tidigare. Dock var jag osäker på hur pass sugen men är på att dela med sig, så jag ställde en forumfråga:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=513

Svaret var ju övervägande positiv så vi borde kanske ta tag i detta.

Dock är det en del annat som ligger före i kön, så det kommer att ta ett tag. Men som sagt, jag gillar det skarpt.

Eftersom detta är ett förslag för fotosidan.se så flyttar jag tråden dit.
 

acke

Avslutat medlemskap
Strålande bra, Mille!

Hoppas att det kommer att handla om smultronställen för alla motivintressen, dvs. inte bara naturfoto.

Hoppas också på fullständig sökbarhet, geografiskt och ämnesmässigt. Det vore suveränt att kunna söka t.ex. på botaniska smultronställen i Östergötland, fina stadsmiljöer i Norrbotten eller fotogeniska landskap i Ångermanland.

Glöm inte "Bästa tid för besök", det är en viktig punkt för t.ex. botaniska smultronställen.
 

Toste

Aktiv medlem
Bra förslag Mille!
Det vore bra om andra medlemmar som besökt samma smultronställe kan komma med kommentarer.
 

mille

Aktiv medlem
Såg inte att det hade varit en sådan fråga tidigare, David. Övervägande positiva svar, ja, men det förvånade mig att så många vill tjuvhålla på sina favoritställen. Har läst någonstans en jämförelse mellan jakt och naturfotografering (av djur) att fördelen med fotografering är att utövaren knäpper på för allt vad tygen håller pch sedan kan både han/hon och älgen (om det nu var det) gå åt var sitt håll. Lite samma sak är det väl med smultronställen kan man tycka (ja, bortsett då från speciellt känsliga miljöer).

Min tanke var riktad mot naturfotografi (därför la jag det i det forumet) men självklart går det att förlänga till miljöer som gör sig bra på bild. Ytterligare en utökning är att lägga till händelser, som ett kalendarium över händelser som kan vara roliga att fotografera (1:a maj tåg, karnevaler, loppmarknader m.m.).

Det vore verkligen kul om man som Torsten föreslog kunde ladda upp bilder man tagit från smultronstället och att andra som besökt samma kunde komplettera. Otroligt intressant att se hur olika fotografer tolkar samma plats/händelse.

/Mille
 

NiklasK

Aktiv medlem
Tycker det låter kanon! SÅ en sökfunktion där man skriver in vilket område man är intresserad av! Ser fram emot det här och hoppas det inte är allt för tekniskt svårt att genomföra!
 

NiklasK

Aktiv medlem
Wow, du e duktig David! Kan du inte fixa så att man pekar ut platsen exakt på en liten lokal karta oxå! Lägga in kordinater till GPS en?:)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Klart vi (eller snarare Christer) kan (spana in utsidan.se:s karttjänst). Men den lösningen kostar pengar så det får vi nog avvakta :)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
jag var negativ till att dela med mig av mina smultronställen när frågan var upp som veckans fråga.. men jag har delgett ställen som jag gillar så jag lever inte som jag lär, typ.

Med andra ord; om det fixas en sån eminent tjänst så ska jag bidra med mina ställen.
 

AJä

Aktiv medlem
...toppenidé

En kanonidé som kommer bli enormt uppskattad! Fotosidan som redan är den bästa fotosajten blir bara bättre och bättre. Hoppas alla Admins får en skön sommar bara, så de inte kodar ihjäl sig ;-)
 
ANNONS