Annons

Högre kontrast i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Är det någon som har några knep på hur man kan få högre kontrast på sina kopior. Jag tycker att mina bilder blir så grådassiga och skulle vilja få lite mer stuns och kontrast i dem.
Jag är rätt ny till kopieringstekniken så jag har bara kopierat enl anvisningar:
Ilford Multigrade RC
Framkallar i Ilford bad 1 min
Belyser i 15 sek

Kör jag för korta/långa tider på ngt eller är det ngt annat, kan neggen vara fel framkallade?

Tack!
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Nope inga alls, som sagt är jag helt rookey på det här :). Jag har fått ärva en gammal Uniprint förstorings apparat som jag kör med. Vet inte om jag kan få tag på filter som passar.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Om alla kopior du gör har dålig kontrast är det bästa sättet att förlänga framkallningstiden när du framkallar filmen. På så sätt får du högre kontrast i negativen och automatiskt högre kontrast på bilderna.

Med en filterlåda till din förstoringsapparat kan man ändra kontrasten relativt mycket. Filtren är graderade från 00 till 5 i hårdhet. Har man en gammal apparat finns det ett filter-kit som man sätter under förstoringsobjektivet. Har förstoringsapparaten plats för fyrkantiga gelatinfilter kan man köpa sådana och klippa till så att dom passar i apparaten.
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Med en filterlåda till din förstoringsapparat kan man ändra kontrasten relativt mycket. Filtren är graderade från 00 till 5 i hårdhet. Har man en gammal apparat finns det ett filter-kit som man sätter under förstoringsobjektivet. Har förstoringsapparaten plats för fyrkantiga gelatinfilter kan man köpa sådana och klippa till så att dom passar i apparaten.
ok, så här ser de ut. De ljusa delarna blir gråaktiga och aldrig riktigt vita (ljuslågan).
Ska investera i ett sånt kit. Kan det hjälpa att öka fremkalningstiden på pappret också?
 

Bilagor

eatfrog

Aktiv medlem
Framkallar du alla papper lika lång tid?
Det låter nämligen väldigt konstigt. Man brukar göra testremsor och leta fram den optimala tiden som varierar från bild till bild.

Här har du en bra url med mycket läsvärt:
http://www3.telus.net/drkrm/

/Henri
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Kalle Hoppe skrev:
ok, så här ser de ut. De ljusa delarna blir gråaktiga och aldrig riktigt vita (ljuslågan).
Ska investera i ett sånt kit. Kan det hjälpa att öka fremkalningstiden på pappret också?
Det spelar ingen roll om du ändrar framkallningstiden. Efter ca 30 sekunder händer det inte så mycket. En minut är en bra framkallningstid. Då får du alla förstoringarna utframkallade.

Vad har du för mörkrumsbelysning?
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Får att kunna variera kontrasten måste du ha filter. Dvs färgade plastbitar som färgar ljuset, det kan man ställa kontrasten med.

Sen måste du bestämma exponeringstiden för varje papper. Man kan inte ha samma tid för alla jämt.

Använd då testremsor.
Klipp lagom breda remsor av ett fotopapper, som du sen använder när du ska bestämma tid, istället för att slösa ett papper.

Ställ timerna på tex 1 sekund.
Använd en bit kartong och täck över hela fotopapperet, när du ska exponera, utom en liten bit. Flytta sen kartongen för varje exponering, tills du exponerat pappret.

När du framkallar sen kommer du ha olika ljusa fält på pappret, Det ljusaste är 1 s och det mörkaste är tex 10 sekunder, om du flyttat efter kartongen 10 gånger.

Ser 5 sekunder bäst ut, exponerar du ett helt papper efter det sen och du har troligen en godkänd kopia!
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Jag gjorde ett test papper i början. Täckte för 1/4 av pappret var 5'e sek och kom fram till en enl mig bra tid på runt 13-15 sek. Men som sagt utan filter.
janvänder samma sorts papper hela tiden än så länge.

eatfrog skrev:
Framkallar du alla papper lika lång tid?
Det låter nämligen väldigt konstigt. Man brukar göra testremsor och leta fram den optimala tiden som varierar från bild till bild.

Här har du en bra url med mycket läsvärt:
http://www3.telus.net/drkrm/

/Henri
Men jag antar att ni inte menar att man ska göra testbilder för varje bild.

url'en funkade inte antar att det ska vara www.telus.net/drkrm/
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kalle Hoppe skrev:
Men jag antar att ni inte menar att man ska göra testbilder för varje bild.
Jo

Om du tittar på kontaktkartan så kan du se att kontrasten förändras lite mellan olika bilder. Det beror sannolikt mest på att du har fotograferat i olika ljus.

Läs tidningen FOTO:s serie om det svartvita. Den är mycket bra och började ngn gg okt/nov 2003.
Troligtvis så kommer de att släppa hela serien i ett separat häfte ngnstans vid årsskiftet.
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Jo

Om du tittar på kontaktkartan så kan du se att kontrasten förändras lite mellan olika bilder. Det beror sannolikt mest på att du har fotograferat i olika ljus.

Läs tidningen FOTO:s serie om det svartvita. Den är mycket bra och började ngn gg okt/nov 2003.
Troligtvis så kommer de att släppa hela serien i ett separat häfte ngnstans vid årsskiftet.
hmm, ok.

fick med en bit av perforeringen i bilden och där ser jag att det svarta verkligen blir svart där. Är det då filmen som inte är tillräckligt genomskinlig eller ska det gå ialla fall?

Ska höra med FOTO. tack!
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Filmen är inte problemet.

Du skall göra följande i korta drag:
1 Ställ in en lite mjukare kontrast, filter 1-1½.

2 Hitta rätt tid för den ljusaste tonen i kopian. Använd testremsor.

3 Belys 1 testkopia med den tiden & kontrasten. Studera de ljusa partierna om det blev rätt.
Tänk på "dry down"-effekten.

4 Har kopian för lite svärta? I så fall ökar du kontrasten och gör testremsor så att du får önskvärd ton i det svarta.

5 Belys hela kopian med det vitas tid & det svartas kontrast.

6 Studera kopian och planera efterbelysningar & pjattningar. Hellst skall kopian vara torr.

7 Gör kopian med planerad efterbelysning & pjattning. Ska de tonas så gör minst 2 kopior.

Detta gäller multigradepapper. Det blir ungefär detsamma med graderat papper men du börjar med mjukt papper och går mot hårdare. Sedan kan man välja dubbla framkallare till graderat papper och påverka kontrasten.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Leta först efter ngt billigt på nätet.

Förstoringsapparater är billiga idag, vad har du för apparat?
Det kan vara samma pris att köpa en ny apparat som är bättre än den man har där filtret ingår än att köpa nya filter.

Man kan ju hitta en Durst 670 med färghuvud för 1000-1500 kr.
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
jag har en gaammal Uniprint maskin från 70-talet med tröga rattar och manuell av/på knapp till glödlampan som jag har fått ta över från min svärfarbror.

Ska leta efter en sån.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Kalle Hoppe skrev:
hmm, ok.

fick med en bit av perforeringen i bilden och där ser jag att det svarta verkligen blir svart där. Är det då filmen som inte är tillräckligt genomskinlig eller ska det gå ialla fall?

Ska höra med FOTO. tack!
Din film ser lite konstig ut. Den borde inte ändra sig i svärtning. Hur länge fixerar du filmen när du framkallar?
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det borde vara tillräckligt.

Vad har du för mörkrumsbelysning? Vad är det för sorts film du använder? Det enklaste är om du beskriver hur du gör steg för steg.
 

Kalle Hoppe

Aktiv medlem
Tri-X400 / TmaX 100 Tmax framk., stop och Fix
Röd lampa
Ilford Multigrade RC
Ilford framk, Tmax fix och stop

1. Jag framkallar filmen enl konstens regler:
Framkallar i ca 4-4½ min beroende på temp.
Sköljer i dosan i 20-30 min under rinnande vatten (filmen blev lilatonad när jag tog kortare tid.

2. Belyser pappret i 14-15 sek med f 11 efter att ha kollat skärpan med full och nerbländat. Jag släcker förstoringsappareten när jag lägger i pappret (liter inte på den lilla röda luppen :)

3. Lägger snabbt pappret i framk i ca 1 min med konstant agitering.

4. Låter den droppa av innan jag lägger den i stoppbad i ca 30 sek.

5. Fixerar i 5 min.

6. Lägger kopian i badkaret för sköljning i obestämd tid, låter dem ligga i vattnet tills jag är klar.

7. Hånger upp för tork.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du framkallar ngt kort, lägg på 30s.

Du stoppar lite lång tid.

Du fixerar för lång tid.

Du sköljer alldeles för lång tid.

Försök att hålla ner tiden i vatten till ca 10 minuter. Alltså från framkallare till sköljen är klar. Sedan finns det risk att vatten tränger in i pappersbasen.

Tips kolla ilfords hemsida. Där finns 2 instruktioner typ: Min första svartvita framkallning & mina första svartvita kopior.
 
ANNONS