Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken diaScanner

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Vilken diascanner är den biligaste men som man fortfarande får bra resultat med?

Vad är bäst tror ni ; Canon D2400UF eller minolta dual 2 eller vad den heter! Är väl likvärdiga i pris?!

Samma fråga om flatbäddar! Vad är bäst för ett så lågt pris som möjligt!?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Skulle väl tror att Minoltas Dual Scan II för 4600-4700:- är den billigaste filmscannern som ger godkänt resultat.

Flatbädd...tja..epson 1650 har jag hört ska ge bra resultat för webben och typ 10x15-13x18

Annars finns det canon D2400UF som går för runt 3000:- (fick något sämre testresultat än Epsons 2450, men den kostar 4700:-
 

Hampus

Aktiv medlem
Den som söker han letar.

Måste ha skrivits ungefär 1000 inlägg med samma fråga så letar du i några minuter så lär du hitta mer svar än du vill ha...

Att spana in rescensionerna under "köpa" är väl inte helt fel heller.
 

Linmajon

Aktiv medlem
NiklasK skrev:

Samma fråga om flatbäddar! Vad är bäst för ett så lågt pris som möjligt!?
Jag tycker att man är så beroende av kopians kvalitet att flatbäddsscanning är ganska värdelöst oavsett scanner. En yttersta nödlösning alltså. En billig scanner duger bra att scanna räkningar med...;)
Har man negativ/dia är det filmscanner som gäller, utan minsta tvivel.
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Re: Vilken diaScanner

Linmajon skrev:

Jag tycker att man är så beroende av kopians kvalitet att flatbäddsscanning är ganska värdelöst oavsett scanner. En yttersta nödlösning alltså. En billig scanner duger bra att scanna räkningar med...;)
Har man negativ/dia är det filmscanner som gäller, utan minsta tvivel.
Då duger väl dualscan 2 hoppas jag. Jag har nämligen beställt en sån.....
 

lovborg

Avslutat medlemskap
Skanner

Jag använder en HP 5470 c för både bild/text och diaskanning. Skapligt resultat.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kan bara meddela att Minolta Scan Dual II funkar alldeles lysande. Det enda jag egentligen saknar skulle vara ICE då, men att betala 3500:- till för att få detta (Scan Elite II) tyckte jag var lite magstarkt. Man kan klona mycket för de pengarna...:D
 

skelett

Aktiv medlem
Det enda jag kan bidra med är tipset att du ska ignorera Microtek Filmscan 35. Den används bäst som dörrstopp. (Sur på Scandinavian Photo som fortfarande säljer skiten)
 

.Z.

Aktiv medlem
Fick min nya Dualscan II igårkväll tillsammans med ett nytt datorpaket & en 21 tums skärm. Nu ska det bli bilder!!! Att sen scannern inte fungerar är en annan sak.... Fick grejorna ganska så sent så sonen & jag fick igång grejorna framåt 1-tiden, scannern hänger upp sig på nåt sätt, jag lyckas prescanna men den riktiga scanningen stannar bara av. Dialogrutan visar 1 minut kvar av scanningen & sen händer inget mer?

Antar att det är mjukvaruproblem. Eftersom jag skulle kliva upp till jobbet kl 0430 så tyckte jag att det var dags att ge sig 0200 (gäsp).

Sonen, som har sovmorgon idag formatterade datorn inatt, idag lägger vi in rubbet igen. Återkommer säkert med hur mycket frågor som helst, var beredda!

Mvh, Larsa.
 

.Z.

Aktiv medlem
Mycke mjukvaruproblem ere, jo det är en pc. Den är nu formatterad av min son & förhoppningsvis fit for fight när jag kommer hem från jobbet.

Larsa.
 

Stegge

Aktiv medlem
Om det inte är mjukvaran så kan det kanske vara för lite minne tilldelat till scanningsprogrammet?
Jag kör med Mac och vet tyvärr inte hur man gör detta på pc.

Sedan kan även XP ställa till med lite problem pga scanners för gamla drivrutiner. (Om du nu kör XP)
En vän till mig fick en cd med nya drivrutiner skickat till sig från canon när samma sak hände henne.
 

.Z.

Aktiv medlem
Stegge skrev:
Om det inte är mjukvaran så kan det kanske vara för lite minne tilldelat till scanningsprogrammet?
Jag kör med Mac och vet tyvärr inte hur man gör detta på pc.

Sedan kan även XP ställa till med lite problem pga scanners för gamla drivrutiner. (Om du nu kör XP)
En vän till mig fick en cd med nya drivrutiner skickat till sig från canon när samma sak hände henne.
Åhå, ska kolla upp det där med tilldelat minne (om jag hittar det), prescanning går bra men inte den riktiga skanningen. Datorn är ny & mkt kraftfull så det sitter inte i den.

Jo, xp har jag, får kolla på drivrutinerna också.

Tack så mycket för informationen...
 

.Z.

Aktiv medlem
Micke H skrev:
Är det någon som kan rekomendera dia/neg-scanner för mellanformat?
Det finns ett antal trådar utlagda ang. detta. Använd sökfunktionen & sök på ex. mellanformat skanner. Bättre flatbäddsskanrar med dialock ska visst greja detta riktigt bra har jag läst här på fotosidan, riktiga neg/dia-skanrar till mellanformat är visst gruvligt dyra, men det kanske är en sån du tänker på?

Som sagt sök på.

Mvh. Larsa.
 

Micke H

Aktiv medlem
Ok, tack!
Jag hade väl kanske tänkt undvika de alltför dyra...
Jag har en flatbädd idag med dialock, men den är uppenbarligen för billig... kolla mina bilder från Afghanistan så ser du...Orginalen är knivskarpa...
Eller så är det "SBT"....
 

.Z.

Aktiv medlem
Har kikat på dina afganistanbilder & ser att du använt småbildskamera. Då räcker kanske inte en flatbädd. Men till mellanformat så kanske den räcker, åtminstone för uppläggning på fotosidan.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om du skannar via Photoshop så kan dessutom Photoshops resurstilldelning strula till det. Jag hade ett helsike att få igång min skanner innan jag hittade info om det. Det var nån procentsats man var tvungen att labba med, har tyvärr inte länk till infon. Symptomen var precis de du beskriver.
 

.Z.

Aktiv medlem
Suveränt Jim, jag löser nog det här ikväll! F.n använder jag PS Le som följde med, detta pga att jag inte har nån "riktig" photoshop hemma. Har använt Psp (senaste versionen), sonen har lagt in den idag så får vi se om det går bättre. Psp kontra Ps, vad eller vilka är dom största vinsterna med Ps? Vet du eller nån annan?
 
ANNONS