Annons

Lååång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Om man skall fotografera på natten så krävs det ju väldigt långa slutartider. Ofta längre än vad kameran klarar av.

Hur räknar man ut tiden för långa slutartider om man tex använder bländare 22.
Det skall finnas en formel för det, jag vet att jag läst det någonstans, men jag kommer inte ihåg den.
 

acke

Avslutat medlemskap
En generell formel finns inte, för olika nätter är ju olika mörka. Möjligen kan jag tänka mig att det finns formler för givna situationer, t.ex. ett nattlandskap belyst av fullmånen.

Det vanliga är väl att man öppnar bländaren maximalt och kollar om kameran klarar att mäta. Sen får man räkna om mätvärdet till bländare 22. Ev. kan man behöva ställa om till ett högre ISO-värde oxå.

Funkar det fortfarande inte så kan man prova att mäta med en ljusstarkare glugg på kameran.

Funkar det fortfarande inte så kan man pröva med handhållen mätare (om man har en).

Sista alternativet är att chansa. Är motivet fint så är det värt minst 3-4 alternativa exponeringar.

Och glöm inte att beakta reciprociteteffekten, som kan ställa till det vid långa tider. Men det är ett diskussionsämne i sig...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Nattfotografering

Har man sagt A, får man fan ta mig säga B.......

Vad är: reciprociteteffekten ?

Nu blev jag nyfiken, då jag har FETA problem att köra bilder nattetid, då "mörkret" blir brunt eller ljust. Varför händer detta ?

Kör alltid med maximal bländare (2.8 alt 4.5)
och tiden varierar 4 sek till 1/125.
 

acke

Avslutat medlemskap
Reciprocitetseffekten...

...innebär att filmen tappar i känslighet vid långa tider. Man måste alltså öppna bländaren lite mer än vad ljusmätaren säger, dvs. överexponera.

Jag kör nästan bara diafilm typ Velvia/Provia/Astia, och då krävs kompensation när uppmätt exponeringstid är ca 5-10 sekunder eller längre.

Vid 10-30 sek öppnar jag bländaren ca ett halvt steg.
Vid 30-60 sek öppnar jag ca ett steg.
Vid riktigt långa tider, minuter-timmar, kan man behöva öppna flera steg.

Olika filmer har olika reciprocitetsegenskaper, så man får kolla i filmens datablad (eller kanske söka på Internet?). Reciprociteten hos färgneg och sv/v har jag dålig koll på.

En annan viktig sak som gäller nattfoto oberoende av exponeringstid:
Man vill ju oftast att nattmörkret ska bli svart, men kamerans ljusmätare tror ju att alla motiv har medelton (iaf om man mäter ljuset centrumvägt). Alltså kan natthimlen bli för ljus om man låter kameran bestämma. Man kan då behöva underexponera 1-2 steg för att få nattkänsla i bilden.

Ibland kan det faktiskt bli så att "underexponeringen för nattkänslan" och "överexponeringen för reciprociteten" tar ut varandra.

Nattfotografering är lite lurigt. Mycket övning och gott om film rekommenderas.

Mvh
Acke
 

ravi

Aktiv medlem
Nattfotografering med mycket små bländare, typ 16 eller 22. är väldigt segt. Tiderna blir ju fruktansvärt långa.
Själv brukar jag köra med 10-15 minuters exponering med bländare 5,6 eller 8, med iso 100 film. Som ljuskälla har jag då månen (halv till full). Här finns ett exempel:
http://www.ludd.luth.se/users/ravi/femore.html

Vid så svagt ljus har jag ingen ljusmätare som fungerar, men det finns de som klarar det. Tidigare hade jag en Gossen profisix, som lätt kunde mäta ljuset från halvmånen. Quantum calculight xp är en annan (billig) ljusmätare som klarar mycket svagt ljus.

Jag brukar inte kompensera särskilt mycket för reciprocitetsavvikelsen när slutartiden är under en minut. Jag fotar nästan uteslutande med Fuji Provia 100f och Kodak E100VS.

Reciprok är bara ett (onödigt) krångligt sätt att säga linjär eller proportionell. Förhållandet mellan ljusmängden och filmens svärtning är linjärt (reciprokt)i vanliga fall. Vid extremt korta tider (under 1/10 000) eller vid svagt ljus (vilket kräver långa slutartider) blir förhållandet olinjärt, en avvikelse från reciprociteten uppstår. "Reciprocitetseffekt" är definitivt ett uttryck man inte bör använda, eftersom det ordagrant betyder precis motsatsen till vad man menar.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ravi, du har rätt, men "reciprocitetseffekt" har tyvärr blivit det etablerade ordet. Egentligen borde det heta "brist på reciprocitet" eller "brist på linjäritet", precis som du säger!
 

Helena

Aktiv medlem
Bra formel om man känner att man har tid och vill få rolig effekt är Fuji superia 400 som exponerad efter 200 asa

handhållen ljusmätare som mäter reflektivt ljus (tror jag) dubbla den tiden 2 ggr och exponera första där
sedan dubblar du den förra tiden en gång och får andra exponeringen
dubbla den och exponera för tredje gången...
 

gunte

Aktiv medlem
I Terje Hellesö:s bok "Naturen som fotomotiv" tar han upp frågan och har en uträkning som ev.kan hjälpa.Jag har själv gjort egna tabeller utifrån detta men har varit dålig på att testa om det stämmer..men som utgångsfrågan gällde f/22 så kommer det att handla om timmar !.
mvh/gunte..
 

Mats

Avslutat medlemskap
Jag vet inte om det finns någon generell formel, men en del filmtillverkare har datablad på sina filmer tillgängliga på sina hemsidor och i dessa brukar det finnas uppgift på hur mycket exponeringen skall förlängas.

Ha de' bra
Mats
 

Leifen

Aktiv medlem
Hei...

Et lite tips fra en gammel rev....
Film fujichrome Velvia (50asa)
Blender 16...22....32 pröv deg frem.
Lukkertid 20 til 30 minutt.STATIV...
Bare som et forslag..
mvh..leif
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Niklas, vad tar du för nattbilder om du har exponeringstid mellan 1/125 och 4 sek när det gäller nattfoto. Jag brukar själv ligga på 10-30 sekunder i stadsmiljö där det finns en del lampor men ändå mycket skuggor. Lättast är nog att göra några alternativa exponeringar. Jag brukar uppskatta på ett ungefär hur många sekunder som behövs utan ljusmätare.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
SinusLinus:
Om man fotograferar månen så är det en sak och den är ljusstark. Då behövs ingen lång slutartid men jag tror ofta man har med lite mer än månen. Åtminstone brukar jag ha det när jag plåtar nattbilder. Då blir tiderna betydligt längre.
 

danneman

Aktiv medlem
Hej
Jag tänkte ta ett sådant där foto där billjusen blir långa streck på bilden. Kan någon ge en ungefärlig gissning på lämplig bländare/tid? Filmen är en Sensia 400. Jag har ett standard 28-80 objektiv och tänkte att tiden bör väl vara runt 60s för att ett antal bilar skall hinna passera.

Mvh Dan
 

acke

Avslutat medlemskap
danneman skrev:
Hej
Jag tänkte ta ett sådant där foto där billjusen blir långa streck på bilden. Kan någon ge en ungefärlig gissning på lämplig bländare/tid? Filmen är en Sensia 400. Jag har ett standard 28-80 objektiv och tänkte att tiden bör väl vara runt 60s för att ett antal bilar skall hinna passera.

Mvh Dan
Svårt att säga exakt, det beror t.ex. på hur mycket gatubelysning det finns i bilden. Jag skulle gissa att du måste använda en mycket liten bländare, typ 16/22, med en 400-film. Prova dig fram!

Ett tips är att multiexponera, dvs. öppna slutaren några sekunder varje gång en bil passerar och stäng slutaren mellan bilarna. Kan du inte multiexponera så går det lika bra att köra i B-läget och sätta på objektivlocket som ljusskydd "mellan bilarna".

Lycka till!/Acke:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Om du fotograferar bilarna i från en höjd eller bro där du har överblick så behöver inte exponeringstiden vara så fruktansvärt lång.
Bilarna kör ju i varandras spår så att det blir långa sträck även med relativt korta tider.
Men om det är dåligt med bilar på natten så kan du ju multiexponera som Acke säger.

Det är nog enklare att använda exempel vis Sensia 100. Då behöver du ju automatiskt 4 gånger så lång tid.

Jag fotograferade Centralbron i Stockholm för inte så länge sen med ett 35mm objektiv. Jag ficn "streck" med tider under 10 sekunder (bl 2.8), Använde Sensia 100.
 
ANNONS