Annons

Framkalla färgnegativ i S/V

Produkter
(logga in för att koppla)

coffa_88

Medlem
Hej!
Jag är fullständigt n00b på det här med framkallning i mörkrum, men funderar på att inskaffa ett då fotointresset är stort ;)
Aja, ska nu fråga en sak som jag har funderat på länge. Vad händer om man använder S/V framkallare till färgnegativ? Blir de S/V då? :O Bara undrar.
Finns det förövrigt någon som kan tipsa om färg- och S/V kem. till hyffsat pris som står sig en stund.
Sist men inte minst, duger det att vara i ett litet rum med luftutsug? Inte något superutsug men litegranna suger det nog.
Tackar//Christoffer
 

coffa_88

Medlem
Ingen som vet, eller ingen som vill svara??? På något kan ni väl svara iaf? :O Det måste väl finnas någon här som vet var man hittar färg och S/V kem. som håller ett tag?!?! Eller?
 

hasseper

Aktiv medlem
Jag gjorde en liten snabbkoll på Kodaks hemsida och hittade ett datablad för deras färgkemi. Där anges en lagringstid på mellan 4 och 8 veckor beroende på vilken kemi och hur de förvaras.

För s/v kemi vet jag att tex D76 kan förvaras upp till 6 månader, också där beroende av hur man förvarar kemin. Just 6 månader är om mna förvarar soppan i väl tillsluten flaska eller dunk med minimalt med luft i.

Vad gäller framkalla s/v i färgkemi så undrar jag om du menar att framkalla färgfilm i s/v kemi så kan jag säga att även om det skulle gå så blir resultatet inte bra. Eller menar du att kopiera färgneg på s/v papper så går det alldeles utmärkt, det finns speciellt papper för det, Kommer inte ihåg så här på rak arm vad det heter.


Hasse
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
coffa_88 skrev:
till hyffsat pris som står sig en stund.

duger det att vara i ett litet rum med luftutsug?
Ilfotech HC eller Kodak 110 xxx, de är som sirap.
D76 hade jag inte litat på efter ett litet tag

JA det duger, vad skall man göra när man är en fattig amatör.
 

coffa_88

Medlem
Hans Persson...
Okej, gäller detta öppnad flaska konc. eller spädningen? Elr, vafan, kan kolla själv ;)
Alright, typ en "dragspelsflaska" :D
Nej, jag menade möjligheten att framkalla färg negativ till S/V:a kopior. Alright, ska kika runt lite då, kommer du på vad det heter så är det bara hojjta till ;).

Erik Schalin...
Okej, så "som sirap" är positivt, elr? Ju tjockare desto bättre? Kan va bra att veta...

Hehe...Nej det är klart ;)
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag använder Kodak HC-110. Det fina med den framkallaren är att det inte är så joxigt att späda ut den. Man börjar med att blanda 1 liter sirap till 4 liter mer lättrinnande brukslösning. Dessa fyra liter brukar jag tappa upp på fyra lufttäta burkar. Då kan jag förvara framkallaren lång tid utan att den blir gammal.

Tyvärr tror jag inte den fungerar så bra till att framkalla färgnegativ med den. Jag har inte provat och tänker inte göra det heller. Någon som framkallat färgfilm med kemi för svartvitt?

När det gäller luftsug i samband med filmframkallning så kan man ju alltid vara på diskbänken. Har man tur så är spisfläkten inte så långt borta. Själv brukar jag köpa luktfria kemikalier. Då slipper jag lukten i lägenheten.
 

BenHur

Aktiv medlem
Försöker du soppa en rulle färgneg (avsedd för C-41) i sv/v soppa så händer ingenting... D.v.s. du får inte nåt användbart ut av det.... Rullen framkallas inte å kommer upp blank....
 

coffa_88

Medlem
Anders...
Tänkte närmast på om jag har framkallat en film, dvs fått fram finfina färgneg. och sedan framkallar på vanligt papper med S/V framkallare. ;) Men tack för upplysningen. :D
 

hasseper

Aktiv medlem
coffa_88 skrev:
Nej, jag menade möjligheten att framkalla färg negativ till S/V:a kopior. Alright, ska kika runt lite då, kommer du på vad det heter så är det bara hojjta till ;).
Jag kollade lite på Kodaks hemsida och hittade PANALURE SELECT RC. Det pappret är speciellt för att kopiera s/v från färgneg.

Hasse
 

coffa_88

Medlem
Per...
Inte ens mörkrumslampa? :eek:, Whow, sounds a bit hard. :/ Aja, men möjligheten finns iaf.
Fler exempel på kem. och/eller papper är alltid välkomna ;)
 

hasseper

Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Jag har testat Panalure. Det jobbiga med det pappret är att man måste jobba i totalt mörker.
Jag kom på strax efter jag skrev förra inlägget att det var nånting speciellt med det pappret angående ljuset. Man kan ju ha strömbrytaren till ljuset lätt tillgängligt så man bara jobbar i mörkret så kort tid som bara behövs.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Kodaks Panalure-papper är ganska ensam om sin nisch.

Alternativet är att lämna in negativen till en fotoaffär med digitalt snabblab. Då kan dom göra om bilderna till svartvitt i printern. Kostar bara några spänn för 10x15.

Det går att använda Panalure tillsammans med ett speciellt mörkrumsfilter. Dock ger det så lite ljus att man knappt ser sina händer.
 

BenHur

Aktiv medlem
Panalure å bäcksvart är vad som gäller.. Inte så särskilt jobbigt med kolsvart mörkrum som det låter.... Kräver bara lite mer ordning...

Jävlar vad man kunde slå sig när jag började som färgkopist för snart 30 år sen å nån hade flyttat på en stol eller nåt i mörkret....

Panalure var som jag minns det inte ett särskilt kul papper att jobba med av andra orsaker... Resultatet vart inte alltid det allra bästa...

Det fanns ett sv/v papper som man körde i RA4 kemi, kanske fortfarande finns.... Resultatet var i alla fall utmärkt den korta tid jag använde det.

Ett annat sätt att få fram dugliga sv/v kopior från färgneg är om man har tillgång till ett färghuvud på förstoringsapparaten. Vanligt graderat papper (Multigrade funkar inte!!!). Rattarna för Y å M på noll å max C, detta neutraliserar den oranga masken i färgneget å får resten av negget att bli lite mer "sv/v".

Resultatet blir.... Sisådär...... Funkar att trycka ifrån, men inget man hänger på väggen precis.
 

coffa_88

Medlem
Hans...
Alright.

Per...
Så det går att lämna in färgneg och få S/V. Tänk så mycket nytt man kan lära sig på några dagar ;).
Antar dock att kvalitén blir en aning lidande, eller varför skulle man annars använda S/V film vid t.ex. porträtt om det ginge lika bra att framkalla färgneg -> S/V?!? Rätt eller fel?

Anders...
Okej.

Sist men inte minst:
Ska jag skaffa ett mörkrum eller bara filmframkallare och en scanner à la Canon Canoscan 5200F typen? Vad tycker ni?
 

coffa_88

Medlem
Per...
Okej. Nej så mkt S/V på kartong vill jag inte ha. Däremot en hel del udda storlekar som jag inte tror går att framkalla på ett "vanligt fotolabb" typ 13*13 etc.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
coffa_88 skrev:
Okej, så "som sirap" är positivt, elr? Ju tjockare desto bättre? Kan va bra att veta...
Desto tjockare desto bättre, vet jag inte om det fungerar som tes i ett allmännt sammanhang men det verkar som att Ilfotech´en klarar sig mycket bra outspädd mycket länge.

Jag blandar inte förrän jag skall använda den.
Apotekets medicinmått fungerar riktigt bra till detta.

Det finns en genialiskt enkel metod att hålla luften ur flaskor och det är glaskulor. man bör då skriva på flaskan hur mycket den innehåller allteftersom innehållet förbrukas och glasmängden ökar.
 

mipert

Aktiv medlem
BenHur skrev:
Försöker du soppa en rulle färgneg (avsedd för C-41) i sv/v soppa så händer ingenting... D.v.s. du får inte nåt användbart ut av det.... Rullen framkallas inte å kommer upp blank....
Tvärtom faktiskt.
Framkallar du en svartvit rulle i färgkemi blir den helt blank.

En färgrulle i svartvit kemi blir ett svartvitt negativ med lite sämre resultat.

All film (dia och färgneg) bygger på samma teknik som svartvit film, du har en svartvit emulsion där silverkornen byts ut mot färgpigment under framkallningen.

Du kan alltså köra en diarulle i D-76 om du är på lekhumör...
 
ANNONS