Annons

Vilken studioblixt??

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Hjälp mig med råd
Jag skall köpa beg studioblixtar gärna billiga men inte utgågna gamla grejor.

Profoto 1 sägs att det är urgamla blixtar som har gjort sitt, stämmer det?

Hur gamla är profoto 40? Är det 400 ws? vad är vettigt att betal för dom?

Känner någon till Elinchrom 11 resp 23 &66 vet att elinchrome anses vara bra blixtar men hur gamla kan dessa vara?

Förslag på bra blixtar (gärna anbud on du har några att sälja)

Hoppas att någon av er vet svar
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

PRO 1:eek:rna är urgamla. Funkar dom så funkar dom, men räkna inte med att kunna få tag i res delar el service.

PRO 41 och 81 kan också vara riktigt gamla. Men några 400Ws (PRO40) är det nog inte frågan om. Jag har en 41 och 81 (81:an är dubbelt så stark som 41:an). Dom blixtrar inte så mycket.

PRO3 och PRO3a och PRO5 är också utgående modeller (service och resdelar finns kvar) men vad jag har märkt så verkar det som om dom går och går. Jag har själv några PRO3:eek:r 2400Ws med ett antal blixthuvuden. Dom funkar alltid. Blixtrar rejält och har mycket kort uppladdningstid.

En sak att tänka på är att PRO och BRONCOLOR (vilka jag tycker är de två bästa) är absolut dyrast att skaffa tillbehör och reservdelar till.
Där är Elinchrome billigare. Och jag tror nog dom har haft samma bajonettfattning genom åren.

Multiblitz skulle jag inte köpa beg. Har en kompis som använder dom och det verkar som om kondensatorerna går titt och tätt i dom.

/Jacob vP
 

Tawi

Aktiv medlem
Elinchrom 23

Tar upp den här gamla tråden. Ropade in en gammal Elinchrom 23 på ren chansning, den sades fungera vilket en också gör. Men några specifikationer på den har jag inte. Någon manual eller specar i övrigt hittar jag inte på nätet heller, tyvärr. Förutom det som står på sidan av blixten på en klisterlapp har jag inte.

Elinca Sa 1020 Renens (Switzerland)
Type: 20606
V: 240
Hz: 50
W: 400
A: 2.5
No: F/H 1429

Är det någon som vet mer?
 

Altari

Medlem
Användning

Vill du bara ha dom i studio eller skulle du även vilja ha blixtar som du kan ta med ut?

Några jag skulle rekomendera för inomhus!
något svårt å hitta i sverige än så länge, men bra pris och bra blixtar efter alla testar jag sett och proffsfotografer som använt.

http://www.paulcbuff.com/e640.php


Vill du kunna vara mer portabla blixtar.

dessa plus deras radiosändare så har du bra portabla blixtar. (P.S finns billigt på ebay, men då tar det nog en månad att få hem, mina är på G.)

Finns till Nikon och Canon

http://kaffebrus.com/v850-kit-kamerablixt-2392.html
 
ANNONS