Annons

Favoritmotiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
Gjorde en sökning på "favoritmotiv" och det blev bara fjorton (dåliga) träffar. Jag är helt såld på det ljus som en solnedgångshimmel ger, efter att solen gått ner och en ganska god stund senare.

Vad jag vill med denna tråd är dels att andra visar på sina 100%iga motivtillfällen. Och arbetsuppgiften kan kanske då bli att - om man inte gjort det tidigare - testa att fota vid ett sådant!
 

Bilagor

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tror inte att jag har något favoritmotiv, även om jag har vissa motiv som återkommer. Jag tror heller inte att jag har någon favorittid att fotografera. Däremot har jag vissa förhållanden som jag gillar att fotografera under. Om det är ok och rätt förstått från min sida så skall jag försöka att ordna en bild som är gjord vid ett sådant tillfälle.

Anders: Varför är du såld på ljuset efter solens nergång? Vad är det som lockar?

En fin bild du gjort tycker jag :)
 

kaw

Aktiv medlem
Vad som lockar... hmm, "det är snyggt" är ju inget bra svar, handlar väl om kontrasterna på något sätt. Speciellt eftersom jag ökar dem jämfört med hur de ser ut i "verkligheten".
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag kan känna att det sparsamma ljuset och kontrasterna bidrar till att skapa en förtätad lite spännande stämning, lite trollsk eller nått. Spänning och ibland kanske lite läskigt. Så tänker jag när jag ser din bild.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vill förmedla något slags tungsinthet och melankoli. Bilder som inte skapar glädjekänslor utan något annat. Kan jag göra det tillsammans med material med textur, gärna trä, så har jag kommit ganska nära mitt favoritmotiv. Har tyvärr ingen bild tillgänglig här så mitt inlägg känns vid närmare eftertanke rätt överflödigt. Nåväl.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Här är ett favoritmotiv från mig. Inte i den meningen att jag speciellt gillar just frökapslar, utan i det att det är ett motiv jag fotat i en situation som är en favoritsituation.

Jag är harmonisk, jag trivs, jag vistas med och i naturen, jag mediterar och tänker bild. När denna bild gjordes trivdes jag med min situation :)
 

Bilagor

Helgesson

Aktiv medlem
favoritmotivet i min värld är ju människor....
Människor som inte har en aning om att dom har en kamera som registrerar det dom gör.

Nu menar jag inte smygbilder...utan bilder från en enkel vardag.Jag har massor med sådana bilder..men eftersom det är ett sånt j_la bök med att få in dom i forumet så ....skiter jag i att bemöda mig... ;)
 

Helgesson

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Här är ett favoritmotiv från mig. Inte i den meningen att jag speciellt gillar just frökapslar, utan i det att det är ett motiv jag fotat i en situation som är en favoritsituation.

Jag är harmonisk, jag trivs, jag vistas med och i naturen, jag mediterar och tänker bild. När denna bild gjordes trivdes jag med min situation :)
Janne, din gamla räv! Håller du på med meditation eller någe? TM eller så?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag mediterar på mitt helt egna sätt. Jag menar att jag har mitt egna sätt att känna lugn. Jag kallar det meditation.
 

kaw

Aktiv medlem
Kul med din tolkning Janne! En skön bild som man dras in i så att naturnärvaron känns.

Jag kommer med ett till favoritmotiv här = höstlöv:
- fungerar i mulet väder
- behöver inte vara vindstilla (jmf blommor)
- finns i oändlig mängd

Bilden nedan tog jag idag. Gjorde ett litet stopp med cykeln och kom på att jag kunde ta en bild också...
 

Bilagor

Lasse H

Aktiv medlem
Stockholm har blivit mitt favoritmotiv.

Först vart det stadshuset och Kaknästornet osv.

Nu försöker jag hitta andra motiv i stan.

Sådana som man ser hela tiden men ändå inte ser.

Som den här trappan på centralstation.
 

Bilagor

Lasse H

Aktiv medlem
Klassiska Stockholmsmotiv ÄR också vackra.

Jag har en förkärlek till att manipulera mina motiv lite.

Manipulationen är nog min riktiga favorit. Detta fenomen som så många här på Fotosidan ogillar.
 

Bilagor

AnWi

Aktiv medlem
Helgesson skrev:
Jag har massor med sådana bilder..men eftersom det är ett sånt j_la bök med att få in dom i forumet så ....skiter jag i att bemöda mig... ;)
Om jag inte minns fel har Blocket en trevlig funktion där för stora bilder automatiskt skalas om till "rätt" storlek. Är det inte tänkbart att göra likadant här på fotosidan.

En variant är ju att man får välja: "Bilden är för stor! Vill du att den förminskas automatiskt?"

Bara en idé.
/AnWi
 
ANNONS