Annons

Fotolabo gör en miljon bilder per dag

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag blev fundersam över Fotolabo som dels har en gemensam nätplats för den skandinaviska marknaden, med bilder av samma hus men olika adresser och telefonnummer för sin verksamhet i Sverige, Danmark och Norge. Sökte runt på nätet och hittade även ett Fotolabo i Tyskland och Sweitz, samt Beligen. Efter forskning via länkar på sidorna hittar jag fram till moderbolaget Valora som finns i Bern. Där framgår det att ett av affärsområderna är "image" med tre labb för privatmarknaden och fem stycken yrkeslabb att täcka in verksamhet i tio länder i Europa. I runda slängar gör de en miljon bilder per dag om uppgifterna i företagspressentationen stämmer och anser sig störst i branschen på postorder i Europa. Rörelsen ser lönsam ut, men marginalerna pressas omjag med mina begränsade kunskaper förstod halvårsrapporten rätt.

I företagsgruppen ingår även Gillebagaren och Adaco som bl a äger Cloetta Fazer samt marknadsför flera multinationella varumärken på den svenska marknaden.

Helt klart är Fotolabo en aktör att räkna med, med gott om finansiell styrka, med en lokal förankring marknaden men drar nytta av en stordrift som finns inom gruppen. Återstår att lista ut var i världen bilderna framställs och om www.fotolabo.net verkligen finns i Finland eller som de kallar sig i Finland www.ifi.fi med samma design som i övriga nordiska länder. Servern står i alla fall i orten Kerava.

Min gissning utan att forska vidare är att det nordiska labbet finns i Finland.
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
När det strular har fotolabo enligt min erfarenhet oerhört dålig service och kan inte snabba upp ett beställning om den måste göras om för att nått gått snett.

Mitt nya labb heter DOX och ligger på David Bagares Gata i Sthlm. Där har man service!
 

RolandM

Aktiv medlem
Att välja mellan internationell stordrift eller lokal produktion i småskalighet är jag övertygad om att den lokala produktionen vinner. Det finns ett möte med kunden som är handgripligt och påtagligt, där varje kund som får ett bra arbete utfört sannolikt blir trogen i många år. I det sammanhanget är inte absolut lägsta pris det viktigaste. Jannes upplevelse bör stämma väl in på i det ressonemang.
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Det där med att Fotolabo strular när det strular har jag en annan erfarenhet om. Min sista beställning mosades av Posten, jag recklamerade försändelsen på Posten och det hela utsrålade hopplöshet redan efter första blanketten. För säkerhets skull ringde jag Fotolabos kundtjänst för att höra med dom vad dom hade att säga. Svaret blev: Du, det är inte lönt att be Posten om service enligt vår erfarenhet... skicka upp bilden till oss så skickar vi en ny på samma faktura.

Detta var på torsdag eftermiddag. På måndag låg den nya bilden i brevlådan.

Tja, det var mitt bidrag i tråden för nu...
 

dumbo

Aktiv medlem
Jag tyckte att det gick rätt smidigt när jag hade lite strul med fotolabo åxå. Dels missade de att jag skulle ha rabatt och inscanning till CD på framkallning av en vanlig film. Sedan var en "digital" pappersbild i samma beställning lite vikt i ena hörnet. Jag fick skicka upp bilden som blivit vikt igen och skicka in negativen för inscanning i en fotopåse. Som kompensation behövde jag inte betala något för framkallning och inscanning av den "vanliga" filmen.

Men det gick ju inte toksnabbt att få grejerna precis...
 

Estethia

Aktiv medlem
jag säger som janne.

när posten mosade mina fotolabobilder så gjorde dom inte det bara en gång utan två!
och på fotolabo så gäspade dom mig i örat (!) två gånger av tre samtal och det dröjde över 3 veckor innan jag hade en omosad bild i min hand.
grrrr.
dom är dessutom överlag extremlångsamma nuförtiden.
inte en enda leverans från fotolabo det här året har varit snabbare än en vecka för mig.
 

mipert

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av att reklamera hos Fotolabo, men de gånger jag haft frågor har de varit hjälpsamma och snabba.

Mina senaste leveranser har tagit mellan tre dagar och en vecka (oftast).

Och jag har aldrig blivit överraskad när bilderna packas upp, de ser alltid ut som de skall.

Konstigt att det bara är Fotolabos 35x70 som kommer fram skadade av posten, kan tycka att det borde hända andra labb också.
 

hansen2

Aktiv medlem
Min erfarenhet av Fotolabo är enbart goda, så länge man inte beställer stora bilder.
Dessa mosar de själva. Gissar på att de har alldeles för bråttom när bilderna rullas ihop och förpackas. För ett år sedan fick jag en 34x50 som var oanvändbar. Alldeles nyligt fick jag en 50x75 som var lindrigt skadad men som kommer returneras. Däremot har det inte varit ngt strul med om huruvida jag kan returnera dem eller inte. Tänker ge dem en chans till och tillägga att ta det lugnt med packningen av bilderna.

Om det skulle visa sig fortsätta med trasiga/skadade leveranser; vilka andra labb är bra och har bra priser på större kopior?

/Johan
 

Arleklint

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Min gissning utan att forska vidare är att det nordiska labbet finns i Finland.
Jo så är det. Det framkom när jag pratade med dom sist. Jag trodde bilderna gjordes i Sthlm mitt dumma nöt och föreslog att de skulle skicka bilden med en budbil...

Dom gillade inte den idén ;)
 

Estethia

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Maxstorlek 20x30 eller 20x27 :((

/Johan
ja, än så länge iaf.
jag håller tumme att dom snart kan leverera större storlekar.
jag har hört att det ev. är på gång. :eek:D
men annars så finns ju fotolabo (hehe).
och ja, även dom andra labben som redan rekommenderats.
 

ohls

Aktiv medlem
Estethia skrev:
ja, än så länge iaf.
jag håller tumme att dom snart kan leverera större storlekar.
jag har hört att det ev. är på gång. :eek:D
men annars så finns ju fotolabo (hehe).
och ja, även dom andra labben som redan rekommenderats.
30x45 utskiven på Epson 2000 finn ju också men det kanske inte räknas?
 
ANNONS