Annons

20D i Shanghai

Produkter
(logga in för att koppla)

c3p0

Medlem
Hej!

Jag tänkte höra om någon har erfarenheter av att köpa fotoutrustning i Shanghai, eller Kina i övrigt för den delen? Jag ska in till Shanghai nästa vecka och funderar på att slå till på en Canon 20D då. Har hört att det ska finnas gott om dem och att priserna är humana (c:a 12500RMB = 11250SEK för enbart hus). Det jag oroar mig mest för är garantin, eller den eventuella frånvaron av den snarare. Har Canon någon internationell garanti? Hur försäkrar man sig om att man är berättigad till den vid ett köp (certifikat av något slag)?

Kanske har jag sån tur att någon t.o.m kan tipsa om en bra affär att handla i (långsökt, jag vet)?

Mvh,
Martin
 

slynus

Aktiv medlem
ja,

har köpt en del prylar här i Kina, mkt av priserna är liknande hemma, men det finns många chanser till fynd.
Och man kan i princip alltid pruta, eller rättare sagt man ska ALLTID försöka pruta...


Köpte tex 50 rullar porta 160 120film häromdagen i en av proffsbutikerna. Efter lite tjatande och iochmed att jag inte behövde kvitto betalade jag 15kr istället för 18kr styck...



Både Shanghai och Peking har varsin fotomarknad som är det stösrta jag ngnsin sett i fotobutiksväg.



I shanghai var jag en månad i augusti.
Deras marknad ligger på changjian road 449
om du inte hittar på den adressen kan du prova att ringa 13761813198, 35110718 som är numret till en av butikerna där.
De pratar dock ingen engelska, har du inga kinesiska vänner så ber du hotellet ringa, de brukar vara så himla hjälpsamma.



Och vill du ha mer info om Peking är det bara att höra av dig då jag bor där nu.

Har du inte varit i Kina förut kan du se fram emot en mkt intressant resa, jag trivs otroligt bra här...


/L
 

slynus

Aktiv medlem
och vad gäller garantin har jag tyvärr ingen koll...


men har inte många märken intrenationell garanti, fick just min svenskköpta laptop reparad här i Peking..

prova ring canon

/L
 

c3p0

Medlem
Tack för svaren!

Jag har varit i Kina en gång innan och är här nu också. Fast utanför Shanghai. Kina är säkert bra på många sätt, men just nu är jag rätt less tyvärr :(.

Det ska hursomhelst bli kul med Shanghai; det är onekligen en häftig stad med mycket att göra och så. Och det kan mycket väl hända att jag åker förbi fotomarknaden du pratar om. Något annat du tycker man bör se i Shanghai? Alla pratar om deras stora museum, men det blev aldrig av förra resan...

Changjian Rd. hittar jag förresten inte på min karta. Men allt heter ju likadant. Xangyang market känner ju de flesta som varit i Shanghai till, och nu när jag kollade runt på kartan hittade jag även Chang Yang Rd. hm... :). Nåja, det lär ordna sig. Känns egentligen mycket tryggare att köpa en så dyr kamera i Sverige. Problemet verkar vara att den inte går att få tag i...

Än en gång, tack för svaren!
 

c3p0

Medlem
Så det blev till slut en exkursion till en fotomarknad jag blev tipsad om. Otroligt mycket analoga saker fanns det. Men digitalt var det betydligt värre med. Hittade en gammal gubbe som sålde D70s (hus) för motsvarande 5800SEK, men han verkade inte kunna ett ord engelska.
Såg även att det fanns en del optik, exempelvis så kostade Tamrons 28-75mm ca 3000RMB eller 2700SEK.

Nu har jag köpt en 20D i Sverige. Det känns bättre när det är en så dyr kamera. Men när jag har vägarna förbi Shanghai nästa gång blir det nog nån optik...

När det gäller garantier så påstår både Canon och Nikon på sina svenska hemsidor att det bara finns Europeisk/Amerikansk eller landsspecifik garanti på digitalkameror. Detta har dock ifrågasatts på andra forum... Optik verkar det däremot vara praxis med global garanti på.
 
ANNONS