Annons

Bildanalys av valpropagandabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
I år är det, som alla känner till, valår. Med valår kommer lika säkert som valfläsk de politiska partiernas propagandabilder som skall försöka påverka våra partival.

I och med att det politiska styret påverkar oss alla i mycket hög grad, och att partiernas massmediala propagande i stor mån sker genom olika former av bilder i utomhusreklam, dagstidningar m.m., vore det intressant att analysera hur bilderna är upplagda. Vem/vilka har gjort dem? Hur är kompositionen? Vilka är tankarna bakom bilden? Varför, och hur skall bilden påverka vårt sätt att tänka och få oss att vilja rösta på det partiet som bilden förespråkar osv.?

Jag är inte kunnig själv i bildanalys, men det vore ytterst intressant om någon eller några kunniga personer (gärna politiskt obundna) inom detta område kunde analysera intressanta valpropagandabilder och redovisa dem i t.ex. en artikelserie här på Fotosidan. Trots allt har bilderna en mycket stor makt och påverkan på oss -vare sig vi vill tro det eller ej.

Vad anser ni andra?
 

mipert

Aktiv medlem
Låter intressant, men är det inte lite lite bilder än så länge, förutom ”Jag är stolt, men inte nöjd...” kampanjen?
 

Drazil

Aktiv medlem
Jo det är sant. Men det skadar inte att vara ute i god tid med förslaget. :) Jag skall i alla fall hålla ögonen öppna och hittar jag någon bild i framtiden som kan vara värd att analysera så skriver jag ett inlägg.
 

Christina

Aktiv medlem
utan att ha en bra analys på lut men man ser många M- kampnjaffisher på stan" varför vill inte (S) att Ingegärd ska få ett jobb", varför vill (s) ta ifrån Olle sin skola" (inte exakta citat). Bilderna är om jag minns rätt "anonyma porträtt " bakifrån som ska subjektifiera samhällsproblemen.
Analysera den som vill!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Tycker det är bedrövligt med sådana kampanjer:
" varför vill inte (S) att Ingegärd ska få ett jobb" och liknande :mad:

det ska väl vara: "Vi kommer se till att Ingegärd får ett jobb!"

i övrigt mycket trista bilder..för att inte tala om den bedrövliga texten..
 
ANNONS