Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rödstick med epson 2450

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Jag har problem med rödstick med min epson 2450, går det att göra en grundinställning så man slipper problemet eller ?
:confused:
 

mipert

Aktiv medlem
Lite för lite information.
Skannar du film eller papper?

Min skannar mycket bra vad gäller papper, har inte testat film mer än två gånger men det ser också bra ut.

Hur vet du att den skannar för rött?

Ser det rött ut på skärmen, blir utskrifterna för röda eller får du för mycket rött när du mäter med pipett i bildbehandlingsprogrammet på neutralfärgade ytor?
 

mipert

Aktiv medlem
Har inget svar på vilka inställningar som gäller, men ta och mät i Photoshop, eller annat program, på en grå yta och se om det är någorlunda lika värden på de olika färgerna (RGB).

Kolla på asfalt eller en grå T-shirt eller så.

Är de rätt lika så är nog skärmen inte riktigt väl inställd.

Börja med det.

Fast, du fotar ju naturbilder så mät mot en trädgren eller sten eller liknande.
 

peol

Medlem
Har liknande problem med en Epson 1640 när jag scannar dia. Där har jag skapat en egen kurva som kompenserar bort rödsticket vid inscanning. Vet inte om det är något generellt Epson problem, och varför i så fall scannern inte automatiskt kompenserar för rödstick. Kurvan kan du justera i dialogen för att 'Hämta in' från Twain32.
Hoppas det hjälper
/Peter
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Jag har en Epson 2450 men vill nog inte påstå att jag lider av något markant rödstick...snarare snudd på grönstick, men det är marginellt. :rolleyes:
 

objernulf

Aktiv medlem
Automatiken i Epson 2450 ger lite rödskick när man skannar dia vilket också FOTO skrev om när de testade den. De beskrev också hur man tog bort färgsticket.

För vissa bilder blir det bättre om man i Photoshop tilldelar bilden rätt profil (2450 TPU).

Bäst resultat får jag när jag gör en råskanning med 16 bitar och avstängd automatik. Bilden blir mörk men efter justeringar i Photoshop blir resultatet bättre. Med automatiken inkopplad finns stor risk för utfrätta högdagrar då den ljusaste punkten tilldelas nivå 255 vilket ju inte alltid stämmer. I princip gör skannern "Autonivåer".

/Olle
 

-Roger-

Aktiv medlem
Jag har samma symtom på min 2450 men också ett annat problem som är värre, när jag skannar monterade dia(småbild) så beskär automatiken bort en ganska stor del av bilden i kanterna. Finns det nåt sätt att själv bestämma beskärningen? Har försökt att skanna utan ram men det var ingen höjdare, ett tips däremot är att skanna med bara halva ramen monterad så att diat kommer närmre glaset, det blev riktigt bra skärpa...

hälsningar
Roger
 
ANNONS