Annons

Pressa Tri-X till 1600 ASA

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Jag har tagit lite Tri-X exponerad efter 1600 ASA. Testade att pressa en rulle genom att använda konc. D-76 och ungefär lika lång tid som när jag vanligtvis kör Tri-X i D-76 1:1. Bilderna blev användbara, men inte superbra. Kornet t.ex. är mycket snyggare när jag kör Tri-X i vanliga fall.

Nu undrar jag helt enkelt. På vilket sätt pressframkallas Tri-X till 1600 ASA på bästa sätt. Jag har bland annat hört lite rykten om HC-110 och ingen aggitering. Någon som testat det? Några andra förslag?
 

eatfrog

Aktiv medlem
Jag tycker att Tri-X är mycket "pressvänlig".
Jag körde också pressad till 1600 och framkallade sen i koncentrerad D76 i ungefär 10-11min vid 20 grader.
Inget att klaga på, fick mycket bra resultat.

/Henri
 

aleklint

Aktiv medlem
Beror på vilket resultat man vill ha.
Om man kör med Rodinal tex. så får man ett skarpt korn som framträder väldigt tydligt.

Tycker att det kan bli lite luddigt korn med D-76 och pressning till 1600 Asa. Fast jag har inte använt D-76 så mycket, så det går säkert det med.

Själv använder jag X-tol 1+1 när jag pressar min tri-x till 1600 Asa.
Det blir jättebra tycker jag.
Brukar vara försiktig med agiteringen.
 

aleklint

Aktiv medlem
Jag har en sån framkallningsdosa med en pinne i mitten som man snurrar på.
När det gäller pressad film brukar jag bara vrida försiktigt ett helvarv, varje halvminut.

Väntade du länge innan du framkallade rullen efter exponering? Man ska helst framkalla den så snabbt som möjligt, senast ett dygn efter exponering. Framför allt med d-76, annars blir kornet stort och luddigt.

Man kan ju lägga den i kylen om man inte har möjlighet att framkalla med en gång.
 

arvro395

Aktiv medlem
Oj! Jag visste inte att det var så känsligt. Jo jag väntade ett par dagar. De första bilderna på rullen fick nog vänta någon vecka.
Jag ska testa att agitera lite lugnare när jag framkallar imorgon.
 

arvro395

Aktiv medlem
Tillbaka från labbet!
Jag framkallade just en rulle Tri-X som var fotad efter 1600 ASA. Denna gång agiterade jag mycket lugnare och körde aningen längre. Och jäklar vad bra det blev! Jämförelsen är kanske inte helt schyst efter som denna film var tagen med en 6x7-kamera medan den förra var småbild, men tonomfånget blev helt enkelt mycket bättre. Kornet lika så.

Tack för hjälpen!
 

aleklint

Aktiv medlem
Ok!

Härligt att det blev bättre.

Fast som du säger så är inte det nån rättvis jämförelse mellan 6x7 neg och småbild.
Du kan ju jämföra kornet i lupp, men det var kanske det du gjorde?

Det blir garanterat bättre resultat med småbild också!
 

paco

Aktiv medlem
Får väl väcka liv i denna gamling..

Jag har tagit en rulle tri-x mellanformat efter 1600. Tänkte framkalla i HC-110 1+100, 14min i 29C. Agitering 10s i början bara. Detta är instruktioner uppsnappat från photo.net med imponerande bildexempel.

Är det någon som provat nåt liknande? Jag tycker det verkar lite lurigt med så lite framkallare och så mycket vatten :) Något speciellt man ska tänka på?

edit: Ja just det, brukar köra förbad i 2 min. Kan detta påverka på något negativt sätt?
 

ektober

Aktiv medlem
Med förvätning i vatten har jag för mig gör att framkallningstiden blir något längre. Det kan ju hända att det är dumt att emulsionen är mättad med rent vatten när du har så svag framkallare. Men ärligt talat har jag ingen aning, det kanske är precis tvärtom.
 

paco

Aktiv medlem
Det är 12 porträtt på rullen, så jag är ganska frestad att köra säkert med xtol 1+1. Ska bestämma mig inom 30min, sen måste jag sätta igång :)
 

JanO

Ny medlem
Tri-X @ 1600 ASA med XTOL 1+1 fungerar perfekt.
11 min vid 21 grad C, agitering de 30 första sekunderna samt 5 sek var 30:e sek därefter.
Agitering = vänd dosan. Gäller 135 formatet.

Lycka till//Janne
 

JanO

Ny medlem
JanO skrev:
Tri-X @ 1600 ASA med XTOL 1+1 fungerar perfekt.
11 min vid 21 grad C, agitering de 30 första sekunderna samt 5 sek var 30:e sek därefter.
Agitering = vänd dosan. Gäller 135 formatet.

Lycka till//Janne
För 120 KÖR 10 ½ MIN
 

JanO

Ny medlem
JanO skrev:
För 120 KÖR 10 ½ MIN
Tillbaks efter en god middag:
XTOL är en ganska speciell framkallare. Kom upp som en sol (i USA) och ned som en pannkaka. Kodaks info från 1998 ger framkallningstider vid utspädning 1:1, 1:2 och 1:3. Efter ett tag fann brukarna att XTOL oförklarligt, plötsligt och utan varning totaldog. Förrådslösningen kan en dag vara perfekt, nästa dag heldöd utan att han ändrat färg som andra framkallare. I och med detta tappade Kodak massor med brukare. Kodak påstod senare att det berodde på strul med 1-litersförpackningarna som togs bort från marknaden, 5 litersförpackningen finns kvar. Problemet är snarare framkallarens kemiska sammansättning. Kloner som FOMA Excel har samma problem. XTOL är ett dåligt val om man bara framkallar sporadiskt, kör man flera filmer i veckan är det ett bra alternativ. Förrådslösningen måste tappas på flera helt fyllda t.ex ½-litersflaskor och håller då troligtvis minst 3 månader. Inför framkallning av en viktig film bör man prova att soppan lever – lägg en exponerad filmbit i ett litet mätglas med förrådslösning, kolla att filmen framkallas vid normal tid jämfört med vad man uppmätt och noterat vid nyblandad framkallare.
Kör man många filmer ofta är XTOL en superframkallare, både för normal och pressning.
Vill man ha en soppa som lever LÄNGE är Rodinal eller ännu hellre PMK Pyro ett bra alternativ. Jag blandade min PMK för 3 år sedan och den är fortfarande lika aktiv, trots ¾ tomma flaskor. Pressning med PMK får man dock glömma, bättre att exponera efter ½ till 2/3 av nominellt ISO-tal.
Ett riktigt bra alternativ är ADOX A-49 som blandas 1+1. För närvarande Sebastiao Selgados standardframkallare. TRI-X 400@400 ASA 9 min, 1000 ASA 14 min.
Går bra till det mesta annat också, t.ex Fomapan 400 som är ett bra alternativ i 400-klassen.
Härligt att det fortfarande finns svenska fotografer som intresserar sig för svart-vitt!

Hälsningar Janne
 

paco

Aktiv medlem
Det blev något av en säkerhetskompromiss till slut. Körde HC-110 1+31, 16min i 20C enligt massive. Agiterade väldigt lite var tredje minut. Ska prova 29C och 1+100 med nästa rulle. Filmen ser bra ut. Mer kontrast såklart, men det ska nog gå kopiera och skanna. Jag tror att jag överexponerade vissa bilder lite eftersom jag körde 1/30 med 5,6 rakt igenom utan att mäta emellan.

Xtol är annars min framkallare, så tack för synpunkterna. Första gången jag testade HC-110 och helsike va trögflytande den är, som sirap..
 

ektober

Aktiv medlem
Med HC-110 kan man först göra en förrådslösning med förhållandet 1:3, när man sedan ska framkalla tar man denna förrådslösning och blandar 1:7. Detta gör att man slipper hålla på med 18ml trögflytande koncentrat.
HC-110 är ju också ett tips om man inte framkallar så ofta. Koncentratet håller nog uppemot 5 år (dock ej förrådslösning).
 

davor

Aktiv medlem
Rodinal är en annan framkallare som Tri-X ska fundera bra med. Såg för någon vecka sedan ett exempel på Rangefinderforum, där någon hade pressat filmen till 12800(sic!).
 

ektober

Aktiv medlem
davor skrev:
Rodinal är en annan framkallare som Tri-X ska fundera bra med. Såg för någon vecka sedan ett exempel på Rangefinderforum, där någon hade pressat filmen till 12800(sic!).
Var på Fotokompaniet i Göteborg på vernissage i lördags. Jag pratade lite med fotografen och han berättade att han använde en mycket svag rodinalblandning och hade framkallningstider på upp till 24 minuter, men att det var nödvändigt för att få fram alla nyanser i de mörka partierna.
 

jakethesnake

Aktiv medlem
Jag använder T-max framkallare i brist på erfarenhet kanske, verkar inte vara så omtyckt. Dock måste jag säga att tri-x ei1600 i T-max var över förväntan. Marginelt högre kontrast och likaså med kornen. Ser ingen uppenbar skillnad mellan neg framallade efter ei400 och ei1600.

Alla tider enligt massive dv ch.

En kombo jag kan rekomendera

T-max framkallaren har dessutom bra livslängd färdigblandad

mvh

Jacob
 
ANNONS