Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny forumrubrik: "Gör-det-själv"?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Inspirerad av Mikaels fina tips om en hemmabyggd "keps" till bildskärmen föreslår jag att en ny rubrik i forumet: "gör-det-själv". Det borde finnas många hemmapulare som gärna delar med sig av sina bästa idéer. Tänk vad bra om vi kunde samla alla goda idéer på ett ställe!

Många specialprylar inom foto är löjeväckande dyra. Ta till exempel den plastkopp till blixtar som går under namnet Omni-Bounce. Plastkoppen kostar högst någon krona att producera och säljs sedan för flera hundringar. Att producera en Omni-Bounce är knappast mycket dyrare än att producera en filmburk. Men ingen skulle betala 300 pix för en tom filmburk i plast, eller hur? Omni-Bouncen kan man lätt tillverka själv, läs här.

Man spar alltså pengar på att bygga prylar själv. Och vill man inte spara pengar så är det ändå ett stort nöje att snuva den profithungriga fotobranschen på otillbörliga förtjänster.:D

Vad tycker ni om ett "gör-det-själv"-forum? Finns det intresse för hemmapulande bland medlemmarna?
 

acke

Avslutat medlemskap
Ser man på, hemmapularna anmäler sig en efter en!:)

David&Co, vad sägs om ett nytt forum:
Forum > Utrustning/Teknik > Gör-det-själv-tips ?
 

pettersson

Aktiv medlem
Bra idé. Jag tänkte själ tillverka ett motljusskydd till mitt 28-90 obj. Jag vägrar att köpa en liten plastkopp för flera 100 kronor.

Andreas.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Bra idé! Fram för fotografisk hemslöjd! Själv tänkte jag löda ihop en TTL-blixtkabel när jag har kommit på hur.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Härligt. Då kanske nån kan visa hur man snickrar ihopp en mellanformatsscanner med Imaconkvalitet för en hundring?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Mina projekt: :D
  • Kameraryggsäck. Kommit en bit på väg men lagd på is. Påbörjades i oktober 2001.
  • Bönepåse, köpte ärtor förra veckan, ska sy på handtag och den är klar (snabbaste projektet hittills)
  • Trästativ, påbörjat i tankarna. Sagt nästa år men nu har jag snart ett Benbostativ så det kommer nog inte bli av


Acke. David har redan lagt upp det här på listan
källa
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Min kamera behöver inge mer än knappcellsbatterier :p å då är det bara ljusmätarn som går på ström.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Japp, där är fördelen om man använder gamla manuella kameror, inget ont som inte har något gott med sig :D
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tror ni att det kommer att bli tillräckligt drag i detta forum? Alternativet är att öppna upp ett nytt och blir det ingen hit, så flyttar vi bara över trådarna i annat forum.
 

acke

Avslutat medlemskap
Försöka duger.:)
Blir aktiviteten för låg så går det ju att flytta trådarna, precis som du föreslår. Förövrigt finns det redan nu många utspridda gör-det-själv-trådar som skulle kunna flyttas till det nya forumet.

Min tanke med "gör-det-själv"-forumet är att skapa en motvikt till köp- och prylhysterin som florerar på sina håll. Det går ju faktiskt att åstadkomma mycket själv med enkla medel, åtminstone om man låter prylens funktionalitet gå före dess utseende.

Gör-det-själv-tipsen behöver inte nödvändigtvis vara ambitiösa. Det kan handla om t.ex. att använda vanlig aluminiumfolie som reflexskärm. Det viktiga är att stimulera till kreativitet och uppfinningsrikedom. Är man kreativ med prylarna så blir man kanske oxå kreativ som fotograf...?
 
ANNONS